Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN SÅ FUNKAR DEN OPTIMERADE BATTERIE
R Även batterierna har optimerats. Istället för att som traditionellt paketera varje cellmodul i ett hårt skal har Porsches konstruktörer använt en mjuk bag av kompositfolie. På så sätt kan det rektangulära utrymmet packas effektivare med lägre vikt som resultat. Performance Battery Plus har en kapacitet på 93,4 kWh och består av 33 cellmoduler med 12 battericeller vardera, totalt 396. Varje modul har sin egen kontrollenhet för att hålla koll på temperatur och spänning. LAGRAD ÖVERSKOTTSVÄRME Ett övergripande mål för utvecklingsarbetet har varit att återanvända så mycket värme som möjligt. I synnerhet vintertid innebär det stora effektivitetsvinster att hushålla med energin. Därför kan batteriet lagra överskottsvärme från de vätskekylda högspänningskomponenterna. Värmen används sedan för att temperera batteriet optimalt inför och under laddning men även under körning. Exempelvis är det intelligenta kylsystemet en förutsättning för att upprepade starter med launch control kan utföras. TAYCAN TVÅ MOTORER Taycan har två synkronmotorer med permanentmagneter, en för vardera hjulaxel. Båda har ett nytänkande innehåll. Statorns lindning består av koppartrådar som böjts till en form som efterliknar hårnålar, eller ”hairpins”. Genom att vara rektangulära istället för, som traditionellt, runda får enkelt uttryckt mer koppar plats på samma utrymme. Fyllnadsgraden i en vanlig elmotor är cirka 45 procent, medan Taycans motorer når nästan 70 procent. Utformningen av lindningen gör även att motorn kan kylas effektivare. Motorerna har varsin så kallad ”pulsecontrolled inverter”, ungefär pulsstyrd växelriktare. Dessa har till uppgift att ange frekvensen på det roterande magnetfältet i motorns stator, vilket styr rotorns hastighet. De omvandlar även likströmmen (DC) från batteriet till växelström (AC) som krävs för motorerna. 62