Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN SÅ FUNKAR DEN 800-VOLTSTEKNIK Hit
tills har de flesta elbilar byggt på 400-voltsteknik. Med Taycan introducerar Porsche för första gången i en serieproducerad elbil ett elsystem som arbetar med 800 volts spänning. Det ger fördelar som kortare laddtid och lägre vikt, och bilens kablage kräver mindre utrymme. Ungefär fyra kilo mindre koppar går åt jämfört med om Taycan hade haft 400-voltsteknik. Tekniken används också i Formel E-bilen 99X Electric. – SÅ FUNKAR DEN Med Taycan tar Porsche inte bara steget in på elbilsmarknaden. Taycan tar elbilen till en helt ny nivå. Förbränningsmotorer kan skilja sig mycket från varandra. Karaktär, prestanda och effektivitet beror på motorns konstruktion. Men en elmotor är väl en elmotor? Nej, knappast. Det bevisar Porsche med Taycan, som bryter ny mark i flera avseenden. BROMSKRAFTSENERGI Vid inbromsning arbetar bilen omvänt och konverterar växelströmmen som elmotorerna återvinner till likström som lagras i batteriet. Att ta tillvara bromskraftsenergi är vitalt i elbilar. Men här har Porsche valt att gå sin egen väg. Det är när föraren aktivt bromsar med bromspedalen som elmotorerna laddar batteriet. Om föraren bara släpper gasen frirullar Taycan. Det ger dels en körkänsla som är mer lik vad de flesta förare är vana vid från bilar med förbränningsmotor, dels är det en större vinst att rulla så långt som möjligt istället för att hejda bilen med bromsingrepp från elmotorn. Porsches tekniker beräknar att 90 procent av alla inbromsningar i vanlig trafik kommer att ske med enbart elmotorerna och de klarar att återvinna upp till 265 kilowatt. Endast i tio procent av fallen behöver hjulbromsarna gripa in. Samtidigt finns bromskapacitet hos dessa som överträffar det mesta. TRANSMISSION En annan unik lösning i Taycan är transmissionen. Den främre elmotorn har en växellåda i form av en planetväxel med en utväxling. Kraften från den bakre elmotorn går däremot via en växellåda med två utväxlingar. Ettans växel används primärt när föraren valt något av körlägena Sport eller Sport Plus och då för att generera maximal acceleration. Tvåans växel är optimerad för både högsta möjliga bränsleeffektivitet och att ge kraftreserver även i de höga hastigheter som Taycan kan prestera. 63