Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PRESSRÖSTER TOP GEAR / STORBRITAN
NIEN DAGENS NYHETER / SVERIGE ”En elbil man vill köra för att den är bra” ”Ingenjörerna har lyckats bygga in Porsches körkänsla i elbilen och styrningen är precis så där exakt som den är hos Porsche. Det finns en mekanisk närvarokänsla, man känner och hör vad som händer och känner sig kopplad till bilen på ett sätt som ingen annan elbil kan matcha. Porsche har lyckats bygga en elbil man vill köra för att den är rolig och bra, inte bara för att den är miljövänlig.” SVENSKA DAGBLADET / SVERIGE ”Intrycket är överväldigande” ”Porsche har prioriterat snabbhet: snabb att ladda, snabb att accelerera med. 800-voltsteknik och elmotorer med delvis nya ingredienser, samt en tvåstegad växellåda för den bakre motorn tar elbilen som produkt i en ny riktning och intrycket är överväldigande. Att elbilar är snabba är inget nytt. Det som imponerar med Taycan är att den trots 2,3 tons torrvikt känns så lätt i steget. Känslan i styrning, bromsar och väguppträdande är förbluffande lik sportbilen 911:s.” AUTOBILD / TYSKLAND ”En brutal atlet” ”Den här fyradörrars-atleten är brutal och visar att en riktig Porsche även kan vara eldriven. Porsche Taycan är kanske inte den mest förnuftiga elektriska bilen, men det är den mest förnuftiga Porsche-bilen.” FINANSAVISEN / NORGE ”Har du bokat en Taycan? Njut!” ”Taycan är extremt snabb, men inte bara rakt fram. Lyckligtvis liknar styrningen den på nya 911, och kraften fördelas till de fyra hjulen på ett mycket odramatiskt sätt. Du kan utan tvekan ha kul med marknadens råaste elbil och du kommer att glädja dig åt chassit, som tillsammans med lite självförtroende gör att du kan köra nästan obegripligt hårt. Har du bokat en Porsche Taycan? Njut! Har du inte råd, eller om vardagslivet kommer emellan: Stackars dig.” 70 ”En äkta Porsche som är eldriven” ”Den första elektrifierade bilen från Stuttgart är en riktig Porsche. Enormt snabb, underbar att köra. Laddar snabbt och är tillräckligt praktisk för att användas i vardagen. Egentligen skulle vi behöva en egen racingbana och ett helt lager med däck för att verkligen testa gränserna för Taycan, men bilen är underhållande även på vanliga vägar, och dessutom en fröjd att bara glida runt med. Men viktigast av allt, det är en äkta Porsche som bara råkar vara eldriven.”