STT 1
6 STT Vecka 36 onsdag 5 september 2018 Första spa
dtaget för cykelväg Ska förbinda Svenljunga och Tranemo kommuner STRÖMSFORS I förra veckan togs det första spadtaget för den nya cykelvägen som ska förbinda Svenljunga och Tranemo kommuner. Först ut är upprustning av den gamla järnvägsbron i Strömsfors. Arbetet har påbörjats under hösten, och sträckan från Strömsfors Bruk fram till bron har röjts och belagts. I förra veckan var det dock dags för en mer officiell invigning, då kommunalråden Tony Hansen (S), Tranemo, och Stefan Carlsson (S) Svenljunga, tog ett symboliskt första spadtag vid den gamla järnvägsbron som nu ska rustas upp för cyklisterna. Ett stort steg, säger Tony Hansen. – Det jätteviktigt att vi knyter ihop våra kommuner. Och det är bra, både för invånarna och ur miljösynpunkt, att man kan ta sig mellan kommunerna på cykel och till fots på ett säkert sätt. Stefan Carlsson instämmer, och är glad att arbetet med cykelvägen äntligen kommit igång. – Vi har haft det här på gång i ganska många år utan att komansenliga åldern ska bron hålla för dagens cyklister, säger Fredrik Skoog, gatu- och fritidschef i Svenljunga kommun. – Vi undersökte vilken beläggning vi skulle ha på bron, om det skulle vara trä eller det tyngre och underhållsfria alternativet betong. Ett gammalt lok väger från 30 ton och uppåt, vilket är betydligt mer än båda alternativen. Så vi har bra marginaler oavsett vad vi väljer. Troligen blir det betongbeläggning på bron, som förstås också ska besiktigas innan den tas i bruk. Något Per Sigman, områdeschef infrastruktur i Tranemo kommun, tror ska gå fint. Vår plan är att göra färdigt bron under tidig höst. FREDRIK SKOOG ma till skott. Det har funnits olika förslag, bland annat att göra en ny bro. Men på det här sättet bevarar vi en gammal kulturklenod. Den gamla järnvägsbron byggdes år 1903, och ingick i dåvarande ”Pyttebanan”, som gick mellan Falkenberg och Limmared. Trots den – Vi har besiktat samtliga broar i Tranemo kommun utan anmärkning. I Svenljunga kommun kommer arbetet att fortsätta under hösten, berättar Fredrik Skoog. – Vår plan är att göra färdigt bron under tidig höst. Först ska vi spruta på en skyddande olja, sedan ska bärlagret läggas på. Därefter ska vi samla oss igen och fortsätta med sträckan upp till Risa. Någon tidsplan är inte satt, säger han. – Men vi ska inte förhala Bron byggdes år 1903 av Borås Mekaniska, ett systerföretag till Strömsfors Bruk. FOTO: JOHAN BJÖRKMAN det, vi fortsätter så länge inte vintern ställer till det. På Tranemosidan finns det idag cykelväg från Tranemo till Uddebo. På sträckan mellan Uddebo och Strömsfors kommer man att röja sly under vintern, för att sedan sätta igång med anläggandet under nästa år, säger Per Sigman. – Förhoppningsvis blir det klart under slutet av Fredrik Skoog, gatu- och fritidschef i Svenljunga, och Per Sigman, områdeschef infrastruktur i Tranemo ser fram emot att cykelvägen mellan kommunerna ska bli verklighet. året. Vi äger hela banvallen till Uddebo, så det är inga problem där. Per Sigman tror cykelvägen är efterlängtad. – Det är många idag som cyklar mellan Tranemo och Uddebo, de vill nog ha hela sträckan fram till Svenljunga. KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Kommunalråden Tony Hansen (S), Tranemo, och Stefan Carlsson (S), Svenljunga tog ett symboliskt första spadtag vid bron i Stömsfors. – Det här befäster samhörigheten mellan våra kommuner, säger Stefan Carlsson. FOTO: KATARINA JOHANSSON ÖVERLIDA Ta påskön som exempel Det finns många bevis på vad som händer när en kultur inte samverkar med de naturgivna förutsättningar som gäller för mänsklig existens. Mest kända exemplet är kanske katastrofen på Påskön. Under 600-talet efter Kristus landade där kanoter med människor från andra öar i Polynesien. Den obefolkade ön erbjöd nykomlingarna de mest gynnsamma förutsättningar – skogar, spirande grönska, ett stabilt ekosystem, fiskrikt hav och ett milt klimat – en helhet i balans. Befolkningen växte snabbt för att snart splittras i klaner. I tillbedjan av sina döda hövdingar reste varje klan gigantiska stenstoder som vakade över byn. Resulterade i kollaps Skog och vegetation höggs ned och överexploateringen resulterade i ekosystemets kollaps och erosion av odlingsjorden. Skördarna krympte drastiskt och de snabbt minskande resurserna ledde till krig mellan klanerna. Den spirande civilisationen bröt samman. Märkligt är att befolkningFRAMÅT FÖR TRANEMO Ett rikt förenings- och kulturliv! Christoffer Andersson Länghem TRANEMO Cecilia Valbrant Grimsås en in i det sista fortsatte att resa sina resurskrävande stenstoder! I dag är Påskön en mycket ödslig del av vår Jord. Stengudarna berättar om ett samhälles uppgång och fall. Isen smälter och vattnet stiger Har det som hände på Påskön någon bäring för oss som lever i det tjugoförsta århundradets turbulens? Vi kan konstatera att klimaBO LUNDBERG Numer pensionär, var tidigare tv-producent och har haft FN-uppdrag i Afrika. Biodlare, författare, farfar och morfar. tet, planeten Jordens systemregulator, utan tvekan är på väg att förändras. Polarisen smälter och samhällen nära havet måste anpassa sig när vattnet stiger. I Östersjön, Europas mest förorenade hav, är plasten på väg att ersätta fisken, vattnet övergöds och temperaturhöjningen resulterar i algblomning. Kemikalier ökar kortsiktigt den ekonomiska avkastningen i jord- och skogsbruk samtidigt som samhällets övergripande mål, den ekonomisk-materiella tillväxten, dränerar icke förnybara resurser som omvandlas till växan de sopberg. Vi har kunskaperna och teknologin. Nu behövs mod, kreativitet och politisk vilja att ta oss an den oundvikliga omställningen – ju förr desto lättare! BO LUNDBERG FRAMÅT FÖR TRANEMO Inkludering/integration för alla! TRANEMO