Nöjesnytt Helsingborg 1
Vilka mc-kulturer finns aktiva idag? - Det är int
e hoj-ägare i tuffa biker-klubbar som dominerar idag, berättar Rickard. Man kanske spontant tror det men så är det inte. Under de senaste 10 åren har nämligen allt fler och fler personer införskaffat sig en motorcykel. Den vanligaste persontypen är pappor som har utflyttade barn och som vill ta upp på nytt igen att få köra båge och som har lite pengar över till det. Mc-kulturer idag består således i huvudsak av privatpersoner och inte organiserade enheter. Det är människor som vill på nytt tända gnistan och få lov att generera den sköna känslan som man får när man är ute på vägarna med en mc. Man ska med andra ord inte vara fördomsfull och döma folk som kör en Harley-Davidson för att man läser om en massa trubbel i tidningar om motorcykelgäng. Den typen av förare utgör endast en ynka procent av alla som njuter av att köra båge. Det har även blivit pondus hos gemene man att köra fin båge. Det har växt fram en ny kultur i vilken man gärna kör exklusiva och vackra hojar. Då krävs pengar. Men det finns numera helt vanligt folk som gärna kan tänka sig att lägga de pengarna på en läcker motorcykel. Och det intresset har bara växt över de senaste åren. Vad är det bästa med att arbeta som hojmekaniker? - Att jag blir oljig om händerna, svarar Rickard skämtsamt. Nej, det är det inte. Jag tror att det är att jag får hålla i gång folks drömmar. För vissa individer är motorcyklar det största i livet. De blir helt förtvivlade när det inte fungerar som det ska. Så kan man hjälpa dem med dessa problem så gör man en god gärning. Det skänker mig mycket glädje. Det känns bra inombords. Att kunna stötta någon och på så vis må gott själv. Den känslan är skön. Men det berikar dessutom mitt liv att få vara med på ett litet hörn i den enskilda individens resa. Jag har ju mött folk som kört små Harleys när det började och som kör stora choppers idag. De är en fascinerande utveckling att få deltaga i tycker jag. Det inspirerar mig till att fortsätta som mekaniker. Och jag tänker speciellt på unga människor. Det är inte så lätt för dem när de vill hålla på med bågar. Det krävs slantar för att göra det. Gruppen med unga mekaniker tillväxer därför inte speciellt mycket. Vari ligger tjusningen i att köra motorcykel? - Det är som en övertrycksventil, hävdar Rickard. Det är bara du, bågen mellan benen och vägen. Bara full fokus och närvaro gäller. Man grubblar inte över något annat utan har full fokus på att bara köra och att vara ett med bågen. Men går helt upp i känslan av att vara ”On the Road”. Det tillståndet uppslukar en fullständigt. Man bara kör. Det är som meditation. Som att bara vara närvarande i nuet och jag älskar det. De stunderna är fabulösa för mig. Man ser alltmer ”trikes” på vägarna idag. Vad beror den trenden beror på? - Jag tror att det finns två anledningar, svarar Rickard. En förklaring till det är att du kan köra den på B kort. Det krävs nämligen inget mc-kort för att få framföra en trehjuling. En andra förklaring är att en del förare har fått en ny situation med hälsan. Det innebär att de har svårt att hålla balansen. Det känns då tryggare att köra en trike (eng.). Man får ett hjul till och kan på så vis få fortsätta några år till. Fler och fler nya varianter av den typen av motorcykel dyker upp numera. Det finns både versioner med två hjul fram samt de ursprungliga med två hjul bak. Utvecklingen går framåt. Finns det någon modell som du inte kan bygga? - Jag har inte upplevt någon modell som jag inte kunnat genomföra och som har fallit helt pladask för mig, förklarar Rickard. Jag har däremot inte resurser till att bygga ramar. De måste jag köpa in. Om man ska producera dem krävs det mycket maskiner och de är dyra. Jag har inte de möjligheterna. Men i övrigt har jag inga begränsningar. Är du en så kallad Speed Junkie (eng.)? Tävlar du något? - Jag tävlar inte, förtäljer Rickard. Men jag håller kanske inte alltid hastighetsbegränsningarna eller ska vi säga rekommenderad fart? Fast det 16 | nojesnytthelsingborg.se