Advokaten 1
Fokus Hållbarhet – Företagen vänder sig till exem
pel till oss om de har upptäckt att något har gått fel internt och vill utreda hur det har kunnat ske, säger Maria-Pia Hope. STÖRRE FÖRETAG Enligt de affärsbyråer som vi har varit i kontakt med är det främst stora och medelstora företag som efterfrågar rådgivning om hur deras verksamhet ska bli mer hållbar. – Det är naturligt. Större företag har större krav på sig generellt, även när det gäller hållbarhetsfrågor, och behöver därför mer hjälp, säger Tove Andersson. Emma Ihre tillägger att klienterna kommer från alla branscher och att de aktörer som tidigt fick kritik eller som har varit inblandade i en incident eller ett mediedrev ofta är de som i dag har kommit längst i sitt hållbarhetsarbete. – Klienterna är både större och mindre aktörer som har exponering mot så kallade komplexa marknader, eller Advokaten Nr 6 • 2016 som är verksamma i branscher med höga risker kopplade till mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö eller korruption, säger hon. ADVOKATER SOM RÅDGIVARE Tove Andersson anser att advokater har ett särskilt ansvar när det gäller att arbeta med hållbarhet. – Respekt för mänskliga rättigheter är grundläggande i en rättsstat. Och advokaten upprätthåller ju i någon mån rättsstaten utifrån möjliggörandet av värnandet av olika aktörers intressen, säger hon. Enligt både Maria-Pia Hope och Parul Sharma är det naturligt att advokatbyråer arbetar med rådgivning i hållbarhetsfrågor, eftersom grunden för CSR-arbetet är juridik – den svenska lagstiftningen och lagstiftningen i de länder där svenska företag verkar samt konventionsrätten. 31 »