Advokaten 1
Fokus Hållbarhet » Svenska företag arbetar mer ak
tivt med hållbarhet Svenska företag blir allt mer medvetna om vikten av att arbeta aktivt med hållbar utveckling. De som inte motarbetar sådant som barnarbete, korruption och farliga miljöutsläpp riskerar att skada sitt varumärke och förlora trogna kunder. S wedwatch som har granskat svenska företags hållbarhetsarbete sedan organisationen bildades 2003 kan konstatera en höjd medvetandegrad och en attitydförändring i svenskt näringsliv. – För 6–8 år sedan var många företag fortfarande främmande inför att jobba aktivt med de här frågorna. Man kunde få svar som ”det är inte vår uppgift att hålla koll på var våra varor produceras”. Det skulle inget större svenskt företag säga i dag, säger Théo Jaekel, researcher och jurist hos Swedwatch. Ett exempel på den ökande medgen att förhålla sig till nu än tidigare. Ökad medvetenhet om vikten av hållbarhet bland kunder, investerare och andra intressentgrupper sätter också press på företagen att verka för miljön, mänskliga rättigheter, arbetstagares rättigheter och antikorruption. Att svenska företag tar hållbarhetsfrågan på allvar bekräftas av en nationell undersökning som hållbarhetsbyrån Beyond Intent har gjort i samarbete med företagarorganisationen Företagarna. Studien visar att 86 procent av svenska små och med”Man kunde få svar som ’det är inte vår vetenheten är att allt fler företag har hållbarhetsavdelningar med personal som är experter på hållbarhet. Även om det fortfarande förekommer har det blivit mindre vanligt att det är kommunikationsavdelningen som ansvarar för hållbarhetsfrågorna. – Ligger ansvaret på kommunikationsavdelningen finns det en risk att hållbarhet handlar om paketering snarare än om att aktivt arbeta med frågorna, säger Théo Jaekel. En viktig förklaring till den ökade medvetenheten tror han är att det finns fler riktlinjer och normer för företa34 skulle inget större svenskt företag säga i dag.” Théo Jaekel elstora företag anser att det är viktigt eller mycket viktigt för företag att ta samhällsansvar och bedriva hållbarhetsarbete, medan endast ungefär hälften av företagen faktiskt gör det. – Vi har borrat i varför många föuppgift att hålla koll på var våra varor produceras’. Det retag inte har ett hållbarhetsarbete trots att de tycker att det är viktigt. Det är främst kapacitets- och resursfrågor som utgör hinder för många små och medelstora företag att aktivt arbeta med hållbarhet, säger företagets managing partner Johan Genneby. För att fler mindre företag ska börja arbeta aktivt med hållbarhet krävs därför att de ser ett tydligt samband mellan lönsamhet och hållbarhetsarbete, enligt Johan Genneby. – Saknas affärslogiken tror jag att företagen avvaktar även om de känner att de borde göra något. Inte förrän de ser att det går att motivera rent affärsmässigt drar de igång hållbarhetsarbetet. Många företag som arbetar aktivt med hållbarhet har dock sett positiva resultat av satsningen, berättar Johan Genneby. Arbetet leder bland annat ofta till ökad kundAdvokaten Nr 6 • 2016