Advokaten 1
Fokus Hållbarhet nöjdhet och gynnar marknadsförin
gen. Var tredje företagare säger också, enligt studien, att hållbarhetsarbetet har bidragit till ökad lönsamhet, fler uppdrag och fler kunder. Var fjärde företagare angav att arbetet dessutom var positivt vid offentliga upphandlingar. BRA DIALOG Hur långt företagen har kommit med sitt hållbarhetsarbete varierar kraftigt från bolag till bolag och mellan olika branscher. Théo Jaekels bild är inte att svenska företag generellt är bättre på hållbar utveckling än företag i andra länder. Efter att ha varit i kontakt med kolleger i liknande researchorganisationer i andra länder uppfattar han dock att det är lättare att föra en dialog om hållbarhetsfrågor i Sverige. – I många andra länder kan det vara mycket svårare att få till ett möte mellan en organisation som vår och ett företag. Men vi har en tradition av dialog i Sverige. På så sätt har vi kanske bättre förutsättningar att på sikt lyckas med hållbarhetsarbetet än man har i många andra länder. Sofia Bildstein-Hagberg, expert på finansiell rapportering på Svenskt Näringsliv, och Niklas Egels Zandén, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är av en annan uppfattning och menar Advokaten Nr 6 • 2016 att svenska och nordiska företag generellt är duktiga på att arbeta med hållbarhet. Niklas Egels Zandén hänvisar till att svenska bolag ofta hamnar högt upp på olika rankinglistor över hållbarhet, till exempel Dow Jones Sustainability Index. Han tror att en förklaring kan vara den svenska modellen, där företag traditionellt tar ansvar för hr-frågor och uppmuntrar fackligt engagemang. Den studie som hållbarhetsbyrån Beyond Intent har gjort tillsammans med Företagarna visar också att arbetsförhållanden och arbetsvillkor, som hälsa, säkerhet i arbetet och fackliga relationer, är ett hållbarhetsområde som prioriteras av svenska små och medelstora företag. På miljösidan ligger svenska företag också långt framme, enligt Johan Genneby. – Miljöarbetet har legat i fokus ända sedan Agenda 21 på 1990-talet. Med klimatförändringarna tror jag att fler känner ett ansvar för miljön. Det handlar om att arbeta med energieffektivisering, materialanvändning, återanvändning, återvinning och att begränsa användningen av kemikalier. En undersökning som Svenskt Näringsliv har gjort visar också att investerare anser att miljö och personal är de hållbarhetsfrågor som svenska företag hanterar bäst. När det gäller miljö tror Sofia Bildstein-Hagberg att skälet är att det finns en stark miljötradition i Sverige och att det 35 Att svenska företag tar hållbarhetsfrågan på allvar bekräftas av en nationell undersökning som hållbarhetsbyrån Beyond Intent har gjort i samarbete med företagarorganisationen Företagarna. »