Advokaten 1
Fokus Hållbarhet » är en självklarhet att inte sk
räpa ner. Att svenska företag inte har kommit lika långt i sitt arbete för mänskliga rättigheter och antikorruption tror hon beror på att Sverige sedan länge är ett välfärdssamhälle. – Många svenska företag tänker inte ens att barnarbete Théo Jaekel. Sara Winroth. skulle kunna vara ett problem. Men ju mer verksamhet svenska företag bedriver i utvecklingsländerna desto mer påverkas de av sådana frågor, säger hon. Enligt Sofia Bildstein-Hagberg blir hållbarhetsfrågorna alltmer integrerade i hela företagets verksamhet – från produktion till distribution, personalfrågor och marknadsföring. – Hållbarhet är inte längre bara en rapporteringsfråga. Det handlar i grunden om sunt företagande, att hushålla med de resurser man har – råvaror, arbetskraft och kapital. Det är viktigt för att stå sig i konkurrensen. Företagen vill inte att varumärket förknippas med tvivelaktig verksamhet som miljöutsläpp, korruption och barnarbete. Och det är viktigt för att kunna attrahera arbetskraft. Ungdomar som kommer ut på arbetsmarknaden förväntar sig att verksamheten bedrivs på ett hållbart sätt, säger Sofia Bildstein-Hagberg. Det finns, enligt Niklas Egels Zandén, fem huvudsakliga skäl till varför det är viktigt för företagen att arbeta med hållbarhet. Den etiska övertygelsen är en viktig variabel för många bolag. – Företag är inga rationella vinstmaximeringsmaskiner. De består av människor som ofta vill göra gott, säger han. Ett annat skäl är en önskan om att stärka varumärket genom att vara en god samhällsmedborgare, och därmed kunna locka till sig såväl kunder som duktiga medarbetare. Det finns också ett effektivitetsargument. – Om du använder en energieffektiv glödlampa i stället för en vanlig glödlampa är det både bättre för miljön och för din plånbok, säger Niklas Egels Zandén. Dessutom kan hållbarhetsarbetet bidra till produktoch tjänsteutveckling, som gör att företagets verksamhet är anpassat till framtida regleringar och kundpreferenser. Ett femte argument för att arbeta med hållbarhet är att det finns marknadssegment där man kan gå in genom att profilera sig med hållbarhet. Kravmärkt mat är ett exempel på en sådan marknad som växer snabbt. Utvinningsindustrier, som gruva och gas, hör till de branscher där flest fall om påstådda människorättskränkningar sker globalt, enligt Swedwatch. – Gruvföretagens verksamhet innebär en stor risk för negativ påverkan på mänskliga rättigheter. Det är stora 36 projekt, där människor ofta förflyttas mot sin vilja, säger Théo Jaekel. TEXTILINDUSTRIN Textilindustrin är ett exempel på en bransch som har arbetat med hållbarhet länge och där medvetenheten om frågorna är stor. Exempel på åtgärder som har vidtagits för att verksamheten ska bli mer hållbar är ökad användning av ekologisk bomull och återvinning av gamla plagg. Det finns ofta också väl inarbetade system och processer för att kontrollera leverantörer. Lindex är ett exempel på ett modeföretag som har arbetat med hållbarhetsfrågor sedan i slutet på 1990-talet. Arbetet inleddes parallellt med att bolaget öppnade sina första produktionskontor i Asien. Dessförinnan köptes produkterna in via mellanhänder. – När vi kom närmare produktionen och produktionsländerna såg vi vilka utmaningar som fanns där, både socialt och miljömässigt. Vi insåg att vi behövde jobba med våra leverantörer för att förbättra förhållandena, säger Lindex hållbarhetschef Sara Winroth. Till en början handlade arbetet hållbarhetsfrågor om klassiska som att se över egen energiåtgång, avfallshantering, återvinning och transporter. Arbetet i leverantörsled var till en början fokuserat på de sociala förhållandena med förbud mot barnarbete och krav på säker arbetsmiljö. I början handlade det mycket om kravställning och uppföljning av kraven genom inspektioner på plats i fabrikerna. I dag ses leverantörerna mer som partner och bolaget arbetar tillsammans med dem för att driva hållbarhetsarbetet framåt. – Nu gör vi hållbarhetsresan tillsammans. Det handlar om att dela kunskap och ha gemensamma mål för vad man vill åstadkomma, till exempel synen på värdet av vatten – att det är en viktig resurs som man hushållar med och renar. Vi samarbetar också mer med branschkonkurrenter, organisationer och andra aktörer i samhället än tidigare, säger Sara Winroth. Målet är att minst 80 procent av plaggen som företaget säljer ska vara gjorda av hållbart material 2020. Minst 80 procent av plaggen ska också tillverkas med mindre energi, kemikalier och vattenåtgång än i dag. En förklaring till att branschen som helhet har prioriterat hållbarhet kan vara en successivt uppbyggd medvetenhet till följd av att textil- och modebranschen sedan 1990-talet har granskats regelbundet av medierna och olika intresseorganisationer. Det finns dessutom ett tryck Advokaten Nr 6 • 2016