Advokaten 1
Fokus Hållbarhet från konsumenterna och medarbeta
rna på att verksamheten ska vara hållbar. – Konsumentnära branscher som har utsatts för kritik av aktivister, kampanjer och medial granskning är generellt sett duktiga på att arbeta med hållbarhet. Kritiken påverkar varumärket negativt. Men det innebär inte att klädbranschen har bäst arbetsvillkor hos sina leverantörer, eftersom villkoren i branschen generellt är dåliga, säger Niklas Egels Zandén. UTMANINGAR En utmaning i företagens hållbarhetsarbete är att det inköpande företaget ofta har en begränsad makt att påverka leverantören. – Tillverkarna är i dagsläget inga små fabriker med några hundra anställda. Det kan vara multinationella koncerner med flera hundratusen anställda. Köparna är ofta förhållandevis små. Byter de leverantör handlar det om en liten andel av volymen. I ett sådant system är det inte uppenbart att köparen kan ställa krav på verksamheten, säger Niklas Egels Zandén. Sara Winroth bekräftar att så kan vara fallet. – Ska man få något att hända veckling och innovation. En investering i hållbarhet kan stärka varumärket. Men varumärket kan också skadas om företaget inte kan leva upp till vad det har lovat, säger han. Lindex erfarenhet är att investeringar i hållbarhet är lönsamma, i alla fall på lång sikt. – En stor investering i till exempel ett vattenverk är svår att hämta hem direkt. Men våra kunder och Lindex egna medarbetare skulle bli oerhört besvikna om vi inte jobbade seriöst med de här frågorna. Våra medarbetare vill arbeta på ett företag som tar ansvar. Hållbarhetsarbetet är viktigt för att kunna både behålla och attrahera de bästa talangerna och driva affären framåt och vara lönsamma, säger Sara Winroth. Men Sofia Bildstein-Hagberg ”Företagen inser att hållbarhetsrapportering är mer än begrepp på ett papper. Sådant genomskådas och det blir därför allt viktigare att det finns substans i det förekan man inte bara ställa krav. Det handlar om så mycket mer; det gäller att välja leverantörer och fabriker med omsorg som delar vår målsättning och vilja att driva hållbar utveckling. Partnerskap för hållbar utveckling handlar mycket om att dela kunskap och ha gemensamt ägandeskap och ansvar för att tillsammans kunna åstadkomma mer än vad var och en kunnat göra som enskild aktör. Tillsammans med våra leverantörer, och med stöd av olika expertorganisationer, genomför vi olika förbättringsprojekt, säger hon. En annan utmaning för klädbolagen är att få med sig vd, ledningsgruppen och styrelsegruppen i det långsiktiga hållbarhetsarbetet. – Det är viktigt att ledningen har en hög målsättning och en strategisk tydlighet i de satsningar som görs inom hållbarhetsarbetet och ser affärsnyttan i det, både på kort och lång sikt. För det är inte gratis att jobba med hållbarhet, säger Sara Winroth. HÅLLBARA INVESTERINGAR OCH LÖNSAMHETEN Det går, enligt Niklas Egels Zandén, inte att ge ett entydigt svar på om det är lönsamt att investera i hållbarhet. – Det går att göra bra och dåliga investeringar i hållbarhet på samma sätt som när det gäller kvalitet, produktutAdvokaten Nr 6 • 2016 tagen rapporterar.” Sofia Bildstein-Hagberg. berättar att det finns en gräns när priset för en hållbarhetsinvestering blir för högt. – Skruvas kraven på företagen väldigt hårt och deras ansvar sträcker sig så långt ut i underleverantörskedjan att de bedömer att det inte finns någon möjlighet att kontrollera verksamheten kan det hända att de avstår från att göra investeringen. Företagen ifrågasätter om det är värt att ta risken att göra investeringen, om det är värt att riskera att bli förknippade med något som kan skada varumärket och som de inte har möjlighet att kontrollera, säger hon. Sofia Bildstein-Hagberg vill dock inte dra det så långt som att säga att kraven på företagen är för höga. – Men det uppstår säkert tillfällen då kraven och förväntningarna från frivilligorganisationer är lite högre än vad företagen har verktyg att leva upp till, säger hon. FÖRÄNDRAD SYN PÅ HÅLLBARHET Blickar man framåt tror Svenskt Näringsliv att hållbarhetsrapporter som enbart upprättas i marknadsföringssyfte helt är på väg bort. – Företagen inser att hållbarhetsrapportering är mer än begrepp på ett papper. Sådant genomskådas och det blir därför allt viktigare att det finns substans i det företagen rapporterar, säger Sofia Bildstein-Hagberg. Niklas Egels Zandén tror att hela synen på hållbarhet kan komma att förändras när länder som Kina och Indien blir starkare ekonomier. – Det är de som har makt som definierar vad som är rätt och fel. När makten förskjuts förskjuts även definitionerna. Om den kinesiska staten är ägare är synen på fackföreningar kanske inte densamma som om ägaren är en svensk pensionsfond, säger han. n Målkonflikter i textilindustrin – vänd! 37 Sofia Bildstein-Hagberg. Johan Genneby. »