Advokaten 1
Fokus Hållbarhet textilindustrin KUNDERNAS ANSVAR
Théo Jaekel lyfter även fram att konsumenterna har ett ansvar att ställa krav på klädföretagen. – Konsumenter måste även vara beredda att betala mer. De måste inse att köper de en nytillverkad t-shirt för 50 kronor kanske inte allt står rätt till, säger han. Sara Winroth berättar att de flesta kunderna efterfrågar mer hållbart producerade produkter, men att det hittills inte finns något som tyder på att de är villiga att betala mer för dem. – Många kunder ser det fortfarande som en bonus om ett plagg är gjort av ekologiskt material eller energi- och kemikaliebesparande processer. ADVOKATER OCH MÅLKONFLIKTER Svenska advokatbyråer har ibland klienter vars verksamhet inte är hållbar. Det kan till exempel förekomma barnarbete i ett produktionsland. Enligt Théo Jaekel ska advokatbyråerna i ett sådant läge utgå ifrån FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. – Enligt riktlinjerna förväntas de utöva det inflytande som de kan för att påverka affärspartnern att förändra sitt beteende, kompensera eller att upphöra med det som orsakar negativ påverkan, säger han. Det viktiga är att advokatbyråerna frågar sig om det finns ett intresse hos klienten av att få vägledning i hur eventuella risker för människorättskränkningar i verksamheten ska hanteras, framhåller Théo Jaekel. – Det intressanta är inte om det eventuellt finns barnarbete någonstans i leverantörsleden. Så ser ju tyvärr förhållandena ut i många länder i dag. Det intressanta är vad klienten gör för att motverka riskerna och för att bidra till en kontinuerlig förbättring. Finns ett intresse för det arbetet finns det inget som säger att man inte kan ha företaget som klient. Även de som har begått ett brott har ju dessutom rätt till juridisk representation. Om ett företag stäms för att det skulle ha kränkt mänskliga rättigheter måste det ju ha rätt att vända sig till en advokat som ska föra dess talan, säger Théo Jaekel. Vinges CSR-chef Parul Sharma anser att det inte går att tala om målkonflikter i praktiskt CSR-arbete. – Vi kan inte ta hänsyn till om det är hållbara branscher eller inte. Det är vår uppgift att gå in och stötta bolag som är i högriskbranscher. För oss handlar det om att se riskerna och mitigera dem, säger hon. Advokaten Nr 6 • 2016 – Samtidigt är vi advokater och tror på rätten till juridisk rådgivning och assistans. Det är grunden i det som vi förväntas tillhandahålla, tillägger Vinges vd Maria-Pia Hope. Även Tove Andersson, partner på Wistrand, anser att det skulle vara mycket långtgående att tacka nej till en klient, men att sådana överväganden måste göras i vissa situationer. Mannheimer Swartlings hållbarhetschef Emma Ihre betonar att det inte är advokaternas roll att moralisera angående klientens affär. – Tobaksindustrin, vapenindustrin och spelbranschen kan uppfattas som kontroversiella av vissa aktörer, men de är legala verksamheter. Vi kan till exempel hjälpa till att se till att tobaksbolagen inte har barn som arbetar på tobaksfälten och att det inte förekommer aggressiv marknadsföring gentemot barn och ungdomar, säger Emma Ihre. Hon tillägger dock att det finns klienter som byrån inte arbetar med, även om verksamheten inte är olaglig, på grund av att deras värderingar eller verksamhet inte är i linje med byråns värderingar. – Om en klient skulle anse att det är acceptabelt med tvångsarbete, barnarbete eller att betala mutor är det inte i linje med våra värderingar. En sådan klient kan vi inte jobba med, säger Emma Ihre. n Landets största företag ska hållbarhetsredovisa – vänd! 39 Textilindustrin är en bransch där det är vanligt med målkonflikter. »