Advokaten 1
Utblick Arabisk sedvanerätt i Dagens palestinska
rättsväsende är ett resultat av de olika rättstraditioner som under årens lopp rått på Västbanken, Gazaremsan och i östra Jerusalem. De statsmakter som under olika perioder har administrerat dessa områden – ottomanerna, britterna, jordanierna, egyptierna och israelerna – har var och en på sina sätt satt djupa avtryck i såväl det allmänna rättsmedvetandet som i nu rådande rättsregler. Störst avtryck bland alla dessa har dock en annan ännu tidigare rättstradition gjort: den arabiska sedvanerätten. N är Ali Ibrahims pappa stod där uppe på scenen och blickade ut över alla de inflytelserika människor som hade samlats kände han sig ändå stolt på något sätt. Samhällets toppskikt var där – bara för att träffa honom och för att bevittna hans storsinta accept av ursäkten från gärningsmannen. Visserligen sörjde Alis pappa fortfarande sin son djupt men att nu stå här och skaka hand med sonens baneman var trots allt det enda rätta han kunde göra. Det var några månader tidigare i Ramallah när sonen Ali hade gått emellan i ett slagsmål ute på stan som det hade hänt. När Ali hade försökt att skilja killarna åt hade en av dem dragit fram en pistol och skjutit honom i bröstet. Poliser tillhörande den palestinska myndigheten hade omgående kommit till platsen och kunnat gripa en misstänkt som sedan också hade erkänt att han var den som hade hållit i vapnet. Vad som därefter sker i rättsfallet Ali Ibrahim illustrerar en intressant aspekt på hur det palestinska rättsväsendet på Västbanken fungerar i dag. FORSKNINGSPROJEKT OM PALESTINSKT RÄTTSVÄSENDE Björn Brenner driver ett forskningsprojekt vid Försvarshögskolan i Stockholm som undersöker hur rättsväsendet i Palestina har kommit att utvecklas efter det att den palestinska myndigheten bildades 1994. Forskningen fokuserar främst på vilken roll tidigare traditioner av sedvanerätt har spelat i denna utveckling men också vilka avtryck de svåra politiska omständigheterna har satt i de rättsregler som gäller i dag. Senare i år utkommer Björn med boken Gaza under Hamas: From Islamic democracy to Islamist governance (London: I.B. Tauris) där rättsväsendet på Gazaremsan och dess förändringar under den islamistiska Hamasrörelsens styre särskilt behandlas. 50 på sikt kan få hela samhällsordningen på fall. Mot denna bakgrund är det därför Artikelförfattaren intervjuar företrädare för sedvanerättsväsendet i Palestina. Under den palestinska grundlagen betraktas mord som det allvarligaste brottet man kan göra sig skyldig till och betingar lagens näst strängaste straff, livstids fängelse. Dödsstraff kan förekomma men nästan uteslutande i fall av kollaboration med främmande makt. Också i det allmänna rättsmedvetandet är mord och dråp bland det allvarligaste som kan inträffa i samhället. Eftersom gamla traditioner av blodshämnd fortfarande lever kvar i såväl storstäderna som på landsbygden riskerar dödsfall som uppfattas vara mord eller dråp att sätta igång en våldsspiral av vedergällningar som ARABISK SEDVANERÄTT Den arabiska sedvanerätten har ytterst sitt ursprung i beduinkulturen och det klansamhälle som rådde i Mellanöstern före dagens statsbildningar. Denna rättstradition växte fram ur behovet att bringa ordning och säkerhet i det statslösa samhället. I stället för att utgå ifrån den enskildes rättigheter utgår denna rättsfilosofi ifrån alla individers behov av samhällelig ordning för att överhuvudtaget kunna överleva. Ur ett sådant perspektiv är behovet av kollektiv säkerhet mer grundläggande än den enskildes behov. Det är inte förrän samhällelig ordning kan upprätthållas som den enskildes säkerhet och integritet kan tillgodoses. Advokaten Nr 6 • 2016 särskilt viktigt för de palestinska myndigheterna att gripa misstänkta gärningsmän så fort som möjligt, ställa dem inför rätta i domstolar som åtnjuter medborgarnas förtroende och utdöma straff som offrens anhöriga uppfattar såsom tillräckliga. I den delen är det palestinska rättsväsendet inte särskilt olikt det svenska. Men till skillnad från de rättsregler som gäller i Sverige finns det i Palestina också oftast en annan process som pågår jämte den formella, särskilt i straffrättsliga fall. För att ytterligare motverka risken för vedergällningsvåld tillåter och uppmanar det palestinska rättsväsendet till praktiserandet av så kallad ”sulha”, en slags traditionell konfliktlösningsmetod människor emellan som åtnjuter brett folkligt stöd och även finns i övriga delar av Mellanöstern. Sulha-processen består i ett antal förtroendebyggande steg genom vilka gärningsmannen och offrets anhöriga sakta närmar sig varandra under