Advokaten 1
Nyheter Ingen kritik trots långa handläggningstid
er Migrationsverkets långa handläggningstider i tillståndsärenden resulterar för närvarande inte i någon kritik mot verket. Justitieombudsmannen har Justitieombudsmannen kritiserar polisen i tre ärenden där polisen inte respekterade misstänkta personers rätt att ha försvarare med vid förhör. JO-KRITIK: Polisen respekterade inte rätten till försvarare vid förhör I tre fall äventyrade polisen misstänktas rätt att försvara sig. Justitieombudsmannen (JO) kritiserar polisen i tre ärenden, där polisen inte respekterade misstänkta personers rätt att ha försvarare med vid förhör. Två av ärendena där JO framför kritik handlar om förutsättningarna för att hålla förhör med misstänkta utan att en försvarare är närvarande. Det ena fallet gäller en 15-åring som greps nattetid, misstänkt för bland annat försök till grov misshandel. I samband med att 15-åringen greps hölls ett förhör med honom om händelsen, utan att någon försvarare var närvarande. I det andra fallet hölls ett ingående förhör med en person som var misstänkt för mordbrand, utan att hans offentliga försvarare var närvarande. Den Advokaten Nr 6 • 2016 misstänkte var själv skadad efter branden, och därför hölls förhöret på sjukhus. Dessutom kunde det befaras att den misstänkte inte var psykiskt stabil vid förhörstillfället. Enligt JO är det uppenbart att de misstänkta skulle ha biträtts av försvarare vid förhören med hänsyn till dels de allvarliga brottsmisstankarna, dels den misstänktes ålder respektive personliga förhållanden. Förutsättningarna var sådana att förhören vid en objektiv bedömning inte borde ha hållits utan försvarare. I sådana fall får bedömningen av behovet av försvarare inte överlåtas på den misstänkte, eller hans eller hennes vårdnadshavare. Det är polis och åklagare som har det slutliga ansvaret för att en misstänkt får tillgång till försvarare när det behövs. Det tredje av de granskade ärendena gäller polisens skyldighet att underrätta den offentlige försvararen för en misstänkt om att förhör ska hållas. Den misstänkte var häktad för flera stölder och hade en offentlig försvarare. Men den polis som var förhörsledare ansåg av olika skäl att det inte fanns tid att underrätta försvararen om förhöret. Även om den misstänkte gick med på att låta sig förhöras utan försvararen närvarande, är detta inte acceptabelt enligt JO. i besluten gör jo uttalanden om förutsättningarna för misstänkta att avstå från försvarare. JO betonar bland annat vikten av att information om rätten till försvarare lämnas på ett sådant sätt att den inte riskerar att uppfattas som en påtryckning på den misstänkte att avstå från sin rätt till försvarare. De tre JO-besluten: dnr 2470-2015, dnr 2502-2015, dnr 2943-2015 under en längre tid granskat Migrationsverket med anledning av Migrationsverkets långa handläggningstider i tillståndsärenden. I två beslut den 17 december 2014 fick Migrationsverket kritik för långa handläggningstider i bland annat ärenden om uppehållstillstånd på grund av anknytning och arbete, liksom för bristande service och tillgänglighet. JO har därefter ägnat fortsatt uppmärksamhet åt dessa frågor genom en särskild uppföljning av de åtgärder Migrationsverket vidtagit för att komma till rätta med handläggningstiderna och för att förbättra servicen för de sökande. Uppföljningen visar bland annat att handläggningstiderna har ökat ytterligare. JO drar slutsatsen att orsakerna till att handläggningstiderna fortfarande är långa till stor del ligger utanför Migrationsverkets kontroll och uttalar därför inte någon kritik mot verket. I likhet med hur Advokatsamfundet uppfattar situationen finner JO emellertid att situationen är allvarlig. Det yttersta ansvaret för att Migrationsverket kan fatta beslut inom rimlig tid och inom författningsreglerade tidsfrister ligger enligt JO hos regering och riksdag. JO överlämnar därför sitt beslut till Justitiedepartementet. JO:s beslut den 23 juni 2016: Uppföljning av bl.a. Migrationsverkets långa handläggningstider i tillståndsärenden Orsakerna till att handläggningstiderna fortfarande är långa ligger till stor del utanför Migrationsverkets kontroll. 9 FOTO: RIKSPOLISSTYRELSEN, TOMISLAV STJEPIC