Nöjesnytt Jönköping 1
När man ändå av en eller annan anledning måste st
anna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. frossa i film & serier TV-SERIER SQUID GAME (NETFLIX) Jag vet att jag slår in öppna dörrar här, men när en tv-serie förvandlas till ett fenomen måste man ju undersöka vad ståhejet handlar om. Och det är inte svårt att förstå varför den koreanska serien Squid Game blivit Netflix mest framgångsrika serie någonsin. Grundstoryn är lika enkel som bisarr: ett antal svårt skuldsatta människor blir erbjudna att bli skuldfria genom att leka ett antal barnlekar och de som står som segrare vinner en ohygglig summa pengar. Haken: de som misslyckas i lekarna pliktar med sitt liv. Intrigen har dock flera bottnar och innehåller lika många oväntade vändningar som hjärtskärande ögonblick. Hajp? Javisst. Sevärt? Utan någon som helst tvekan. VIGIL – DÖD MAN OMBORD (SVT PLAY) En brittisk atomubåt. Ett dödsfall. En kvinnlig kommissarie med trasslig bakgrund som får uppdraget att ta sig ner i båten och undersöka de ytterst suspekta omständigheterna kring den döde. Och så en hel massa konspirationsteorier. Upplägget låter minst sagt lockande för en tv-serie och Vigil är brittiskt drama när det är som bäst. Suranne Jones är lysande i huvudrollen och gestaltar den frustration, ilska och klaustrofobi som följer med hennes uppdrag. Enda nackdelen är egentligen SVT:s ovana att släppa ett avsnitt i veckan – Vigil vore perfekt för sträcktittande en lat höstsöndag. FURIA (VIAPLAY) Det är lite symptomatiskt att de bästa originalserierna från Viaplay verkar komma från Norge. För precis som Witch Hunt är Furia engagerande och trovärdigt från första till sista stund – även när intrigen i sig verkar vara på väg långt bortom fantasins gränser. Men i Furia, som kretsar kring högerextremistiska terrorhot från en enklav på den norska landsbygden, står ändå persongestaltningarna i centrum: Ine Marie Willman och Pål Sverre Hagen (kända från succéserien Exit) återförenas här och deras samspel är lika mycket en fröjd som det är att följa deras rollfigurers öden. I skuggan av det som hände på Utøya blir dessutom historien än mer trovärdig. Och skakande. 58 | nöjesnytt BÄST NÄR DET GÄLLER (SVT PLAY) I väntan på att skidsäsongen ska dra igång är SVT:s dokumentärserie Bäst När Det Gäller ett fullgott substitut. Under hela den turbulenta förra säsongen har kameran (och mikrofonerna) följt det svenska längskidslandslaget och tittaren bjuds på en fascinerande inblick bakom kulisserna, där ingenting undanhålls, vare sig det gäller glädje, sorg eller för den delen bråk. Man får inte bara en ny förståelse för vilket otroligt arbete våra världsstjärnor lägger ner för att vara på topp, utan också vilka härliga personligheter som döljer sig där bakom. Har man inte gillat Linn Svahn, Frida Karlsson eller William Poroma tidigare kommer man definitivt att göra det efter den här serien. THE BILLION DOLLAR CODE (NETFLIX) Alla älskar en riktigt bra David-mot-Goliat-historia och det blir inte mycket bättre än i Netflix nya tyska serie The Billion Dollar Code. Serien bygger på den sanna historien om hur två tyskar, en hacker och en konstnär, startar ett projekt ihop med syfte att sammanfoga datorprogrammering och digital konst. Resultatet blir planetbrowsern TerraVision, ett banbrytande program som gör att man ska kunna se jorden ur en ny synvinkel. Projektet skjuts snart i sank, men när så småningom Google Earth gör entré menar upphovsmännen till TerraVision att Google använt deras plattform som grund och därmed gjort sig skyldiga till upphovsrättsintrång. Rättegång följer och det är så jävla spännande att man baxnar. Vem som vinner? Kolla The Billion Dollar Code, så får ni se… FILMER MARCOEFFEKTEN (iTUNES) Jussi Adler-Olsens ohyggligt spännande böcker om Carl Mørck och hans småhemliga kalla fall-grupp Avdelning Q har med framgång filmatiserats tidigare, då med Nikolaj Lie Kaas i rollen som Mørck och Fares Fares som vapendragaren Assad. Nu har Ulrich Thomsen och Zaki tagit över rollerna och det fungerar alldeles utmärkt. Det är inte riktigt lika mörkt som tidigare, men samtidigt har regissören Martin Zandvilet lyckats skapa ett driv och en mänsklighet kring figurerna som inte riktigt funnits tidigare. Och Thomsen känns ärligt talat mer Carl Mørck än vad Lie Kaas gjorde. TIGRAR (iTUNES) Det är sannerligen inte lätt att göra fiktion av världens största sport. Även om Goal från 2005 till stora delar utspelade sig i mitt älskade Newcastle United blev det hela lite för mycket Hollywood-melodram för att det skulle kännas helt trovärdigt. Ted Lasso är visserligen briljant, men handlar i ärlighetens namn egentligen inte så mycket om fotboll. I Ronnie Sandahls hyllade Tigrar däremot, där vi får följa den unge talangen Martin Bengtssons korta karriär som proffs i Inter, framställs dagens fotbollsklimat på den högsta nivån på ett sätt som den med högsta sannolikhet är: hård, rå och i värsta fall helt förödande för en ung man med stora drömmar. Tigrar är en suverän film, som inte får missas. CAN YOU EVER FORGIVE ME? (DISNEY+) När man ligger sjuk i soffan och är så seg att man helt enkelt inte orkar leta upp något att kolla på utan bara klickar in sig på första bästa film som verkar tillnärmelsevis intressant, kan man snubbla över små guldkorn. Som Can You Ever Forgive Me, med den i mitt tycke vanligtvis ganska outhärdliga Melissa McCarthy i huvudrollen. Hon spelar Lee Israel, en misslyckad författare som i ett desperat läge bestämmer sig för att förfalska brev från avlidna författare och dramatiker och sälja dessa för att dryga ut kassan. Inte mycket till story kanske, men historien är faktiskt sann, och McCarthy överraskar stort med sitt lågmälda, känsliga och kärleksfulla porträtt av en komplicerad kvinna med ett komplicerat förhållande till sina medmänniskor och till livet. Richard E Grant är briljant som sidekicken Jack Hock och filmen är både varm, rolig och sorglig. TEXT: OLA KARLSSON