Advokaten 1
– Det innebär att vi får mer aktiva jurister som
blir färdiga advokater tidigare, precis som vi vill ha det. Mer ambitiösa unga jurister är något som också tilltalar Magnus Nedström på Sigeman & Co i Malmö. Byrån profilerar sig på öppenhet, lagarbete och möjligheter för de tema/ DET GODA ARBETET unga att ta tidigt ansvar. – Vi arbetar huvudsakligen flera i lag med ett ärende vilket gör att de biträdande juristerna tidigt kan få direktkontakt med klienterna.Vi har en löpande dialog mellan jurister på olika nivåer och uppmuntrar ständigt de unga att komma in och störa oss – alla dörrar står alltid öppna, säger Magnus Nedström och fortsätter: – Vi erbjuder också rimligare arbetstider än vad som vanligen är fallet på de större byråerna. En normal arbetstid ska inte vara längre än mellan kl 8 och 18.Vi ser också till att ha löpande inblick i varandras arbetssituation så att ingen ska behöva jobba för mycket. STOCKHOLMSBYRÅN Gernandt & Danielsson är en av de mest populära bland dagens unga. Men inte för att man lockar med kortare arbetstider och tidig klientkontakt. Snarare tvärtom. – Vi kräver mycket av våra jurister både i kvantitet och kvalitet, säger Christer Danielsson,vd och rekryteringsansvarig.Man får räkna med att jobba mycket här.Konsultarbete är inget nio till fem-jobb. I grund och botten tror jag vår popularitet har att göra med arbetsinnehållet och den allmänna trivseln på byrån. Vi är en ung arbetsplats med god stämning och gör många kringaktiviteter som bidrar till att folk tycker det är kul att vara här. Dessutom betalar vi rätt hyfsade löner. Gernandt & Danielsson är en av få byråer som erbjuder alla sina jurister renodlad provisionslön från och med det fjärde året. Något som alla hittills nappat på. EN ANNAN PROFILFRÅGA är internutbildningen. För alla yngre jurister ordnas två gånger i veckan, cirka 80 timmar per år, fasta utbildningstillfällen då delägarna lär ut erfarenheter från tidigare uppdrag av alla de slag. Byråns gruppbaserade arbetssätt där typiskt sett en delägare och två biträdande jurister jobbar gemensamt om uppdragen är också uppskattat. Den yngste juristen svarar för grunddokumentationen, som sedan gås igenom av de äldre kollegerna. – De unga tycker att detta är ett väldigt lärorikt sätt att arbeta på. Dessutom är många tacksamma för att de slipper gå ut med väskan på stan som advokater utan en ordentlig intern skolning först, säger Christer Danielsson. HANS HELLBERG 16 ADVOKATEN #3 • 2002 Kontorslandskap och en halv dag ledigt i veckan Här tänker man nytt och annorlunda Kontorslandskap och en halvdag ledigt i veckan för alla anställda. Och kunder i stället för klienter. Det tänks nytt och annorlunda hos affärsbyrån AJB. A JB Advokatfirman Jonas Bergh AB, som är byråns fullständiga namn,startades för lite mer än två år sedan av advokaten med samma namn. Efter 15 bra år på Lagerlöf & Leman,varav åtta som delägare, ville han skapa något nytt och eget. – Vår ambition är att vara en nytänkande advokatbyrå och modern konsultfirma.Vi har hämtat inspiration såväl från konsultmarknaden i stort som från advokatkolleger, säger advokat Jonas Bergh. Han är än så länge ensamägare i firman som består av nio jurister, två sekreterare och en information manager som ansvarar för avtalsoch dokumentmallar och företagsbiblioteket. Att det är annorlunda är uppenbart så fort man kliver in i byråns lokaler på Linnégatan på Östermalm i Stockholm. Hela det översta planet där besökare tas emot är ljust och sparsmakat möblerat. MEN DET SOM skiljer sig mest är kontorets undervåning där juristerna har sina arbetsplatser. Ingen har eget rum utan alla sitter tillsammans i kontorslandskap. Dessutom finns några inglasade rum där man kan gå in och jobba ostört när man behöver.Det trådlösa nätverket gör att man lätt flyttar med sig sin dator mellan de olika arbetsplatserna. – Kontoret är byggt för det öppna sätt vi arbetar på, med ständig kommunikation mellan oss och en insyn i varandras arbete. En arbetsmiljö som man både har trevligt och utvecklas i, säger Jonas Bergh. AJB:s affärsidé och existensberättigande är enligt grundaren en företagskultur som månar om både kundernas och de anställdas bästa. Att förbättra och förbilliga kundens juridik och inte sätta den egna vinningen i första rummet. Jonas Bergh använder konsekvent begreppet kunder i stället för klienter: – Det har med min syn på kunden att göra, jag anser att det ligger en större respekt i ordet kund, säger han. Omtanken om kunden yttrar sig bland annat i en stark kostnadsmedvetenhet på byrån som gör att man enligt Jonas Bergh kan hålla lägre priser än konkurrenterna.Man ger också fasta priser för vissa tjänster och lämnar som en av få byråer mängdrabatt vid större, återkommande uppdrag. – Det kan vi göra tack vare att vi sitter där vi gör, med betydligt lägre hyror än i city. Vi försöker även hålla nere andra onödiga utgifter genom att göra mycket själva – till exempel sköta vår hemsida och ta fram eget presentationsmaterial. Däremot håller vi inte ned lönerna – då får man inga bra jurister. BYRÅN ÄR OCKSÅ mån om att bygga nära och långsiktiga kontakter. Hos den största kunden, en koncern inom IT/telekom, har man förutom kontinuerlig rådgivning till och utbildning av de anställda vidareutvecklat en avtalsbank på intranät som kunden förfogar över. – Många advokatbyråer lever på >>> >>>