Nollelva 1
näringsliv En mässa för stadens Den 17-18 maj höl
ls Norrköpings Näringslivsmässa på Stadium Arena. Det var många utställare på plats, både nya spännande företag och de med mera bekanta namn. Det blir lite som en mässa i mässan då många utställare knyter skarpa band till varandra på plats, vilket kan leda till fortsatta samarbeten i förlängningen. När vi besökte mässan under fredagen så var det lite glest bland besökarna, kanske den härliga försommaren med gassande sol hade ett finger med i spelet? Vi på plats fick bl.a ta del av superentreprenören Isabella Löwengrip som tog oss med på sin resa, från ung bloggande 14-åring till entreprenör och författare. Stämningen på mässan var god och många pratade varmt om den trivsamma galan som arrangerades under torsdagskvällen. Text & Foto: Lina Norrbom Ericson MOTOR Söderbergs SATSAR PÅ SEAT Text & Foto: Tobias Pettersson Söderbergs Personbilar har en bred och intressant mix av bilar att erbjuda sina kunder. Det senaste tillskottet i fordonsparken är SEAT, ett spännande varumärke som kommit starkt på senare tid. Söderbergs bilar har en lång och framgångsrik historia med trådar ända tillbaka till 50-talet. Idag finns man i Norrköping och Nyköping och säljer Volkswagen, Audi, Skoda och Volkswagen Transportbilar. Och rätt nyligen fick man ett nytt spännande tillskott till VW-familjen som man tror mycket på. - Vi etablerade SEAT här i Norrköping för ett och ett halvt år sedan. Det är ett märke vi är ensamma om här i stan. SEAT ingår i Volkswagen Group och har tagit fram lite nya modeller och då tyckte vi de passar in bra hos oss. De har på några år gått från tre till sex modeller, bland annat två SUV:ar, säger marknadsansvarige Fredrik Björk och hoppas att Söderbergs goda siffror ska bli ännu starkare framöver. - Det har varit några väldigt bra bilår och vi har gått från 120 till 200 anställda på sex år, varav 2/3 arbetar i Norrköping. Förra året var rekordår i Sverige på sålda bilar och även här hos oss på Söderbergs. Vi har satt nya rekord sju år i rad i antal sålda bilar med fjolårets toppnotering på 5.000 bilar. SEAT är ett märke som ökat väldigt kraftigt på senare år och dubblat sin marknadsandel. Dels på grund av de nya modellerna men märket är även stort inom privatleasing, som är en växande marknad. Vad utmärker SEAT? - Det är en bil som har lite mer attityd. Den är lite tuffare och har en modern design som sticker ut. Jag kommer att tänka på uttrycket: "spanskt temperament och tysk teknik". Vi har märkt att SEAT har ett bra varumärke, vilket gör att det blir ganska lättjobbat för oss. Hittills har det gått över förväntan. Vi har sålt mer bilar än det mål som vi satte upp tillsammans med märket. Den har tagits emot väl här i regionen. Vilka är SEAT-kunderna? - De kommer främst från Norrköping med omnejd. Vi säljer ännu inte SEAT i Nyköping så en del har kommit därifrån också. Populärast är Seat Arona, som är en mindre SUV. Köparna är ganska blandade, från barnfamiljer som vill ha en mindre andrabil till äldre som vill sitta högt. Generellt är det en stark SUV-trend i landet just nu, och vi märker också att många idag är villiga att betala för bekvämligheten som privatleasing innebär. Vad skulle du säga är Söderbergs styrka? - Framförallt att vi har våra väldigt starka varumärken. Sen har vi en bra och engagerad personal. Vi försöker jobba mycket lokalt och vara med och synas där människor är. Kunderna är mer pålästa idag än tidigare och när de väl kommer hit är det skarpt läge. Därför är det viktigt för oss att vara ute och synas så att vi är ett företag som är "top of mind" hos kunden. 20 NOLLELVA