STT 1
STT Vecka 34 onsdag 23 augusti 2017 23 DEBATT & I
NSÄNDARE REDAKTÖR: MARIA JOHANSSON · 0320-20 91 49 Skriv kort så ökar dina chanser till publicering. Texterna får vara högst 2 500 tecken, inklusive blanksteg. Vi förbehåller oss rätten att korta och redigera texten. Du får skriva under signatur, men namn, adress och telefonnummer måste alltid bifogas. Insändare som riktar sig mot en namngiven person måste dock undertecknas med namn. Manusstopp söndagar kl 12.00, mejla texten till insandare@stthuset.com I veckans ”Tyck till” är fyra av inläggen repliker på ”Inget problem” från v33, lite av en folkstorm kan man säga. Läs och begrunda. MARIA JOHANSSON, Debattrdaktör Men vad vet jag... Men vänta nu… DU har nog inte heller förstått! Nej, dålig hälsningsfras, vi börjar om. Hej, Jan-Sören! Skall vi yttra oss, får vi göra det korrekt. De ”Älvseredsskolor” du nämner, är en skola och de ”några kilometer” är ganska många några, 16 stycken, för att vara exakt. Det är fint att du förklarar det hela så enkelt, så alla kan förstå. En liten skola kostar pengar. Det tar pengar från den stora skolan, inte bra. Vi packar in lantisungarna i taxin, kör dem till Svenljunga och klappar igen pengaslukaren en gång för alla, solklart ju! Och jag som trodde... Mina småskolelärare lärde mig att alla människor är individer och trivs med olioch irrelevant i denna fråga om du frågar mig, eller är det skillnad på ”nya” och Det är fint att du förklarar det hela så enkelt, så att alla kan förstå. ka saker. Inte kunde jag ana vilken vånda de genomlidit under sina 20-30 år i samma lilla skola, med enbart några få ”kompisar” att prata med. Men det är klart, då visste jag ju inte att alla lärare vill arbeta i stora arbetslag och att de nekar anställningar helt baserat på detta. Här har jag trott att det kanske mer har handlat om osäkerheten på arbetsplatsen, det faktum att i tid och otid behöva fundera över om skolan man arbetar på komSvikna vallöften Hur har politiker och tjänstemän tänkt sig framtiden för dessa byggnader? Vi undrar om inte vallöften, givna på riksnivå, även borde gälla på lokal nivå. Mantrat ”vård, skola och omsorg” upprepas med dårars envishet i rikspolitiken, men går lokala politiker i Svenljunga kommun helt förbi. Liksom Jan Sören Svensson, som skrev insändare om skolnedläggning, har vi en mångårig pedagogisk erfarenhet både av små och större skolenheter. Vi delar absolut inte uppfattningen att lägga ner småskolorna i kommunen. Vår viktigaste uppgift som pedagoger är att sätta eleverna i centrum och inte flytta runt dem som brickor i ett spel. Detta gäller för övrigt också våra gamla, som är i behov av äldreomsorg. Kan ifrågasättas Konsekvensen av nedläggning av skolor blir bussning av elever. Detta kan ifrågasättas av minst två orsaker, säkerhet och miljö. Ju längre tid i bussar, desto större risk för olyckor. Ökad bussning av elever rimmar dåligt med Svenljunga kommuns deklaration om att vara en miljökommun. Dessutom har hittills transport av elever i buss till Mogaskolans högstadium lämnat väldigt mycket i övrigt att önska. Parken för alla Vi fick vänta länge vi i centralorten. Parken försvann 1980, det vill säga gjordes omöjlig att vistas i. Vi är nu väldigt glada och tacksamma när vi ser att Thilanderska parken är på väg att färdigställas. Detta är något som många väntat på i många år. Det bor många barnfamiljer i centralorten som kan utnyttja möjligheten att ta en paus i parken med fika. Parken är också tänkt för alla barnfamiljer som åker in och handlar eller besöker vänner i Svenljunga. Vi tror också att barnomsorgen och skolorna i hela kommunen kan utnyttja lekparken vid friluftsdagar och besök i samhället. MARIANNE JOSEFSSON Självklart skall det finnas pedagogiska aspekter vid arbete på skolor, små som stora. Samarbete mellan pedagoger är viktigt och har alltid förekommit på skolenhet, rektorsområdesvis samt på kommunnivå. Inget konstigt i detta. Gjorda investeringar Om nedläggning av små skolor, som till exempel Holsljunga, ett gediget bygge, ska ske för att spara pengar, undrar man hur höga vederbörande har tänkt, eftersom skolan i vår by har kostats på de senaste åren. Fler än 100 fönster har ersatts med nya och nytt värmesystem har installerats. Dessutom har vi en fin idrottshall, till stor del byggd av Holsljungaborna, som skolan utnyttjar på idrottslektionerna. Hur har politiker och tjänstemän tänkt sig framtiden för dessa byggnader? Personalrekrytering Rekrytering av behörig perSkolstart Läste i STT att Svenljunga kommuns elever måste gå in via hemsida för att få veta när skolan börjar och när skolskjutsar går. Dåligt tycker jag. Jämför med Tranemo kommun som har en helsida i STT om skolstart, skolskjutsar med mera. Skärp er i Svenljunga kommun. Alla har kanske inte dator eller tänker på hemsidan. ”DET VAR BÄTTRE FÖRR” Tyck till! Maila din insändare/debattartikel till insandare@stthuset.com sonal är ett problem, som både små och stora skolor brottas med. Hittills har detta inte varit något bekymmer i Holsljunga. Sedan kan man undra hur personalfrågan sköttes i Älvsered. Föräldrar löste problemet bättre än Falkenbergs kommuns tjänstemän Var fanns viljan hos dessa? Beställningsjobb? Kommer det att bli på samma sätt i södra delen av vår kommun? Ingen har väl undgått att regeringspartierna har lovat satsning på ”vård, skola och omsorg”, som skall finansieras av bland annat skattehöjning. Denna drabbar även oss i Holsljunga. Vad får vi för det? Sämre samhällsservice, som nedlagd skola och nedlagt äldreboende. Det skall bli mycket intressant att se hur framtida omröstning i fullmäktige faller ut. Är det partipiskan eller sunt förnuft, som kommer att råda? MARIE OCH STEN LENNERMO Holsljunga mer att stängas denna termin, eller kanske nästa. Att det minimala underhåll som görs, har lett till en arbetsmiljö som bönar om omsorg och lärare och föräldrar som ålandes målar lister för att skolan inte skall ”kosta för mycket”. Att vi någonstans i den svängen skrämmer bort personalen. Men vad vet jag. Är de annorlunda? Du får tidsriktigt med de ”nya invånarna”. Lite tjatigt JENNY MAGNUSSON, ”gammal invånare”, Mårdaklev ”gamla” invånare menar du? Är ”nya” invånare mer intresserade av att låta barnen åka runt och se sig om i vår vackra kommun var morgon – och eftermiddag, än att sova en timme längre och ta cykeln till skolan, eller hur tänkte du där? Vad du såg i Mogas korridorer vet jag inte. Men jag vet att om du befunnit dig på vissa platser, under vissa tider, hade du kunnat se både mobbing och droger, tyvärr! Svepskäl Vi behöver inte apa efter andra kommuner, vi kan värna om våra små skolor. Tack för ditt svar. Jag tycker dock tvärt emot dig, att skolbarnen skall bussas så lite så möjligt. Både för ekonomin, miljön och säkerhetens skull. Är det inte bättre att några lärare åker runt och undervisar, än att hundratals små barn skall kuskas runt på vägarna? Inte så dyra Skolorna som byggdes för cirka 60 år sedan måste ju vara betalda sedan länge, om inte kommunens ekonomer misskött sig helt, i synnerhet med den inflation som rådigt under dessa decennium. Skall man ställa det emot vad nya skolor kostar att uppföra, så tror jag inte småskolorna är så dyra, som du vill göra gällande. Vad gäller lärarna, så är väl kommunen arbetsgivare för alla. Att för få kollegor skulle vara ett problem, är ju världens svepskäl. Man kan ju ha tjänsterna uppdelade på flera skolor, då får lärarna fler kollegor och man löser samtidigt eventuella problem med ämnesbehörighet. Hade jag varit lärare, hade jag hellre haft 10-15 elever som jag kunde hjälpa, än 2030 där anarki råder i klassrummet. Går att lösa Är elevantalet i småskolorna, som du är så orolig för, ett problem så kan man ju alltid se över upptagningsområdena. Barn som idag skjutsas in till Svenljunga kan ju lika gärna skjutsas ut till skolorna runt om. Detta hade avlastat Mogaskolan, och höjt elevunderlaget i de andra skolorna. Kommunen behöver varken bygga nytt eller lägga ner. Vi behöver inte apa efter andra kommuner, vi kan värna om våra små skolor. Titta till exempel på Uddebo, där vill man starta en ny liten skola, och jag tror ju inte deras största argument för det är att ha stora klasser. Denna konsultation bjuder jag gladeligen på, vilket jag inte tror de stolpskott som tagit fram nedläggningsförslagen gjort. UNDRANDE MEDBORGARE samhällsyn Till Jan-Sören Svensson och även till andra som eventuellt har en liknande omodifierad samhällssyn om människor och skolor utanför ” centralkorven”. Uttrycket är taget från en Stefan och Krister-sketch. Idag finns inte en enda skola i Svenljunga kommun som har få lärare och är utan vuxna arbetskamrater. Det finns ingen skola där det saknas skolkamrater. Vad som finns söder om Svenljunga är skolor med fruktansvärt eftersatt underhåll, som oftast kan åtgärdas med enkla kostnader – Alltså att underhåll sker överhuvudtaget. Vad som finns är skolor där barn blir bättre sedda än i ”stordrift”. Bättre sedda barn blir stabilare vuxna. En enkel sanning. Det måste få kosta Vi som bor söder om Svenljunga anser och kräver att våra barn får kosta den lilla extra kostnaden i lärartäthet, enligt nuvarande form. Det är nämligen en av få verksamheter som just våra skattepengar går till. Nej, vi vill inte ha våra barn åkandes mellan två till tio mil om dagen. Plus all extra restid som det blir för allt kringresande för att skolskjutsresorna ska vara slimmade. Vi har valt avstånd på landet och gnäller inte för det. Vi hanterar avstånd till allt. Ska inte jämföras Denna kommun ser ut som den gör och ska inte jämföras med Borås eller Vara eller Kina där skolor ska innehålla minst 200 barn, helst 3 000 barn, enligt den avgångne chefen för barn/utbildningsförvaltningen i Svenljunga. Kostnader för tjänstemannaförslaget om skolan som den avgångne förvaltningschefen lämnar efter sig, lyser med sin frånvaro. ANN WALLNEDAL Mårdaklev