Nolltretton 1
MODE MODENYHETER WHYRED + ACCENT I NYTT SAMARBETE
Whyred och Accent fortsätter sitt framgångsrika samarbete – under hösten släpptes deras andra gemensamma kollektion med väskor och plånböcker i mocka och skinn. Samarbetet inleddes i våras när de släppte en gemensam mini-kollektion med väskor. Höstens släpp består av fem olika handväskor och tre olika plånböcker, alla i skinn och/eller mocka och i färgerna rött, grönt, burgundy och svart. Roland Hjort är grundare och chefsdesigner på Whyred och inspirerades av sin musa Bianca Jagger och hennes ”personliga och kompromisslösa stilkänsla under 70-talet” när han skapade kollektionen. - Bianca vågade bryta rådande normer genom att varva feminina plagg och accessoarer med en mer herrinspirerad stil, vilket ligger helt i linje med Whyreds egen designfilosofi. Det vill vi lyfta fram i den här nya accessoarkollektionen, säger Roland i en kommentar. (JE) Glitter firar 25 år VARUMÄRKET AURIE OCH LANSERAR Det var under 70-talet när Sven-Axel Svensson drev en tobaksaffär i Söderköping som en dam en dag kom in och frågade efter halsband. Idén att sälja bijouterier föddes och Sven-Axel började ta in pärlhalsband med en sådan framgång att han snart startade en grossverksamhet. Filosofin var att alla kvinnor skulle ha råd att köpa smycken och känna sig fina. Den första egna Glitterbutiken öppnades i Skövde 1992. År 2004 köptes Glitter av den familjeägda koncernen Bergendahl & Son AB och idag är man marknadsledande i Norden med 214 modebutiker och e-handel. För att i år fira sitt 25-års jubileum lanserar Glitter det nya varumärket Aurie. - Med tanke på våra nordiska rötter kändes det självklart att skapa ett varumärke som tar fasta på det skandinaviskt avskalade och tidlösa. Vi förstärker ett stilrent uttryck med hjälp av äkta material som läder, kashmir och ädelstenar, förklarar Petra Nygren Brus, Head of Design på Glitter. - Aurie är ett premiumvarumärke som kompletterar vårt nuvarande sortiment på Glitter på ett perfekt sätt. Namnet Aurie är en variation på det latinska ordet ”aureum” som betyder ”gyllene”. Kollektionen består av exklusiva smycken, läder och mocka-accessoarer samt stickade halsdukar och mössor av kashmir och ull. Smyckena är designade i silver och guldpläterat silver med ädelstenar som rubin, smaragd och safir. Aurie lanseras under mitten av december 2017. (KA) Tommy Hilfiger gör kollektion för personer med funktionsnedsättning Amerikanska Tommy Hilfiger utökar nu sitt sortiment och släpper en klädkollektion speciellt framtagen för personer med funktionsnedsättning, uppger Bloomberg. Kollektionen ska bestå av kläder för vuxna där justerbara sömmar och öppningar, magnetiska knappar och kardborreband på tröjor som byxor ska göra det enklare att klä på sig plaggen. Än är det inte officiellt när premiärkollektionen, som ska innehålla 34 plagg för dam och 37 för herr, släpps. Tommy Hilfiger själv säger i ett uttalande att det här är ytterligare ett steg i att göra mode tillgängligt för alla. Med tanke på att företaget nu går in på en marknad som tidigare varit ignorerad i modebranschen finns även stora chanser till ekonomisk vinning, såklart. (JE) GUCCI TAR STÄLLNING - SLUTAR MED ÄKTA PÄLS Gucci är nästa stora modehus i raden att ta ställning för djurens rättigheter. Från och med våren 2018 slutar de med äkta pälsplagg. - Att ta socialt ansvar är ett av Guccis kärnvärden och vi kommer att fortsätta sträva efter att bidra till en bättre miljö och bättre villkor för djuren. Med hjälp av HSUS och LAV är Gucci glada att ta det här steget och hoppas att det kommer inspirera och öka medvetenheten och därmed förändra modeindustrin till det bättre, säger VD Marco Bizzarri om varumärkets beslut. Då Gucci så flitigt har använt päls i sina kollektioner tidigare, bland annat på de klassiska pälstofflorna som blivit omåttligt populära i modevärlden, ses beslutet för många som förvånande. (JE) HETAST JUST NU! 1. SLIPS I vinter kan du med fördel bära slips oavsett kön. Kompletterar snyggt en dressad vardagslook eller till festligare tillfällen. 2. LIME Neongrön, påväg till gul, som ett perfekt limeskal - ja det är en ny het färg i trendpaletten. 3. PÅ PRICKEN Tankarna går snabbt till ett feminint 50-tal och flirtiga klänningar. Men vi ser inte bara söta retroprickar utan också härligt grafiska och kaxiga varianter. 4. RUNT HALSEN Scarfs och stora halsdukar i alla dess former kommer härja fritt under vintern - något som majoriteten av våra svenska designers skriver under på! 5. LÄDERBYXAN De just nu trendiga läderbyxorna utvecklas och syns i allt från biker-varianten till en kortare kickflare-modell med avklippt kant. 34 NOLLTRETTON Foto: Shutterstock Foto: Pressbild Foto: Glitter Foto: Shutterstock