Chef & Karriär Position
Chef & Karriär Min utmaning
Chef & Karriär Teknik & prylar
Chef & Karriär Jobbet - så funkar det
Chef & Karriär Framtidens arbetsplats
Chef & Karriär Chefen i siffror
Chef & Karriär Ledarskap
Chef & Karriär Chef och medlem
Chef & Karriär Mitt liv som chef - Siduri Poli
Chef & Karriär Råd & dåd
Chef & Karriär Fenomen - Servant leadership
Tänk dig ett företag där chefen är inlyssnande, ö
dmjuk, empatisk och mer av en coach än någon som bestämmer. Det kallas för Servant Leadership. I Sverige strävar Volvo Cars efter att tillämpa modellen. text KATARINA MARKIEWICZ foto ANNA-LENA LUNDQVIST R A edan på 70-talet skrev forskaren Robert Greenleaf om Servant Leadership, tjänande ledarskap på svenska. Filosofin som i teorin verkar så självklar har i praktiken sina utmaningar. Förespråkare menar att det är framtidens sätt att leda. Att det tar fram det bästa hos varje medarbetare och ger alla chans till utveckling oavsett befattning. Men i Sverige är det fortfarande bara ett fåtal företag som tillämpar eller rör sig i den riktningen, bland andra Volvo Cars. Deras ledarskapsresa har pågått i tre år. Just ordet ”resa” använder Anna Sandberg, ansvarig för kontinuerlig förbättring, ofta när hon ska beskriva ledarstilen. En resa som ständigt pågår och som inte bör stressas fram. – Volvo Cars är ett tungt komplext techföretag där en agil arbetsmodell är nödvändig. Det kan handla om att ta snabba beslut eller frågeställningar som kräver specialistkunskaper. Därför arbetar vi i team där varje medarbetares kompetens är av största vikt och där man löser problemen tillsammans. nna Sandberg förklarar att chefens roll i teamet är mer av en stödjande coach än en ledare som pekar med hela handen – ”Empowerment of Teams”. – I stället för att involvera åtta hjärnor i toppen ger vi förtroendet till 8 000 hjärnor. Resultatet blir bättre och medarbetarna känner sig mer sedda och tillfreds när deras kunskap använts till att lösa ett problem. Men vad händer då om två i teamet har helt olika lösningar på ett problem eller om det uppstår en konflikt mellan två medarbetare? – Då tar ledaren en kaffe först med den ena medarbetaren, sedan med den andra och till sist en kaffe med bägge två. Det blir mycket kaffedrickande, skrattar Anna Sandberg. en syftet med sådana möten menar hon är just kommunikationen – en lyssnande och empatisk ledare löser de flesta konflikter. Samtidigt sticker Anna Sandberg inte under stol med att filosofin kräver förändringstänk och stort tålamod hos samtliga inblandade. Tålamod är ett ord som även Johan Stenson, Senior Director på Volvo Cars, använder när han beskriver modellen. Han har varit chef på företaget i över 20 år och för honom är Servant Leadership inget nytt. – Det är en ledarstil jag haft sedan jag började på företaget. Det som hänt är att ledarsättet nu har fått ett namn. Redan 1997 hade Volvo Cars sina första diskussioner om strategier för ledar- och medarbetarskap. Men när Volvo 1999 köptes upp av Ford, som hade ett amerikanskt synsätt med en hierarkisk företagsstruktur, avstannade diskussionen. – Det var en tuff period. Jag hade ju en helt annan ledarstil. Jag minns speciellt ett möte. Vi skulle besluta om en avancerad teknisk fråga men vi var ju inga tekniska experter. Varför fanns det bara chefer i rummet undrade jag, men fick inget svar. Johans Stenson tycker att han under Volvo Cars är ett tungt techföretag där en agil arbetsmetod kommer till sin rätt. Ford-perioden fram till 2009 fick spela ett dubbelspel. – Jag fick vara smidig. Jag var en typ av ledare mot mitt eget team och en annan utåt. Det var en svår balansgång. NR 4 2020 CHEF & KARRIÄR /27 • M
Chef & Karriär Mentorn
Chef & Karriär Strategi - stötta på distans
Chef & Karriär Lagarbete
Chef & Karriär Smartare chef
Chef & Karriär Chefsrådgivaren
Chef & Karriär Här tänkar jag inte på jobbet
Chef & Karriär Ridning gör chefer bättre
Chef & Karriär Berömda chefer