Nöjesnytt Kalmar 1
ÅRETS KANSKE MEST MYSTISKA FESTIVAL Året var 2000
och för första gången någonsin såg Rookiefestivalen dagens ljus. Nu, 18 år senare, är det dags igen, men festivalen har fått sig ett riktigt ansiktslyft med hjälp av ett gäng innovativa studenter. Vi snackar med projektledaren Emma Hafsteinsdóttir och marknadsföringsansvarig Camilla Sannabo om årets upplägg. BERÄTTA MER OM KONCEPTET BAKOM ROOKIEFESTIVALEN! E: Rookie började som en scen under Hultsfredsfestivalen innan det blev en egen festival och har alltid anordnats av studenter på Music and Event Management programmet. Studenter som går andra året av programmet håller i det, medan de som går första får hjälpa till om de vill. C: Att vi som är Rookies får lära oss branschen rent praktiskt och lyfta fram artister som är Rookies precis som vi. HUR SKILJER SIG ÅRETS ROOKIE FRÅN FÖRRA? E: En hel del, faktiskt. Vi har tagit ett stort beslut och flyttat festivalen från Metropol (där skolan är och som oftast förknippas med Rookie) in till stan istället och kommer nu att ha två scener till besökarnas förfogande. C: Det finns ont om transportmedel och kan vara krångligt att ta sig ut till Metropol, här finns inte ens någon taxi, haha! Nu gör vi festivalen mer lättillgänglig med en scen på Sveriges bästa musikhotell Hotell Hulingen och en annan på Klubben, en historisk klubblokal som tillhört Rock Party. Där kommer vi att leverera hip-hop och elektroniskt i äkta underground-anda, medan Hulingen kommer att erbjuda mer blandade genrer. HAR NI VALT ATT ARBETA KRING NÅGOT SÄRSKILT TEMA? C: Rent musikmässigt har vi lagt mycket krut på att få in så stor variation av genrer som möjligt för att så många som möjligt kan få hitta något de gillar. Att kunna gynna mindre artister som är på väg upp och ge dem en scen är ju kärnan av hela festivalen, och det har vi inte släppt för årets upplaga. E: Vi har även sett till att både line-up och organisation är jämställt fördelad, samt försökt marknadsföra oss gentemot Kalmar och studentlivet här mer än mot den yngre publiken som tidigare varit fokus. C: Sedan är den röda tråden genom hela årets koncept mystik. Vi vill inte avslöja för mycket, knappt någonting alls, utan bara försäkra våra besökare att det kommer att bli en riktigt vild skogsfest mitt inne i stan! NI HAR ETT SAMARBETE MED PIZZAPALATSET I STAN, STÄMMER DET? C: Ja! Vi vill ju att fler studenter i Kalmar skall få upp ögonen för vår fantastiska festival och vad äter studenter om inte pizza? Så vi pratade ihop oss med Pizzapalatset och plötsligt hade vi en vegetarisk goding på menyn! E: Med vilken pizza du än köper har du chansen att vinna två biljetter till festivalen, det är bara att gå in på www.rookiepizzan.se och registrera dig! Rookiefestivalen inleds den 26e oktober med branschdagen Rookie Backstage och avslutas med stadsfestival den 27e. TEXT: LINN ADOLFSSON FOTO: PRESS