Nöjesnytt Jönköping 1
BUKETTEN I spåren av Coronapandemin tvingades den
välkända blomsterbutiken Buketten i konkurs under våren. Men det dröjde inte länge innan det var bestämt att en ny ägare skulle ta över och driva butiken vidare. En krispig höstdag i slutet av september öppnades åter dörrarna till Östra Storgatans blomsterpärla, nu med Lisbeth Andersson som ny ägare. – Ja nu kör vi! Det känns jätteroligt att äntligen ha fått öppna igen efter att vi renoverat och planerat hela sommaren, säger en taggad Lisbeth. Under sommaren genomgick lokalen ett ansiktslyft då väggarna fick ny färg och golvet lackades om. Inredningsmässigt känns butiken mycket större och luftigare än tidigare då det nu är något glesare mellan borden. I övrigt är Buketten sig lik, en klassisk blomsterbutik med växter, tillbehör och en del inredning. VÄLKÄNT ANSIKTE SOM TOG ÖVER För stammisarna på Buketten är Lisbeth dock ett välkänt ansikte. Hon arbetade i butiken redan när den låg i Sesamgallerian och följde sedan med när butiken öppnade i dess nuvarande lokaler 1997. – Jag började resan inom den här branschen redan när jag gick i skolan då jag jobbade extra vid sidan av. Sedan dess har det bara rullat på och när jag fick höra att Buketten skulle gå i konkurs bestämde jag mig mer eller mindre över en natt att jag skulle ta över och driva butiken vidare. Att jag dessutom kunde ta över lokalen och fortsätta där butiken legat i över 20 år var en bonus, fortsätter Lisbeth. Men trots den nya rollen som ägare i kombination med den fortsatt pågående pandemin känner Lisbeth ingen oro. – Det är klart att det är en utmaning, men det är bara roligt. Jag är inte rädd för att fråga folk eller ta emot hjälp om det är något jag inte vet eller kan. Vi är även ett riktigt bra team här på Buketten som hjälps åt och som jag kan bolla saker med. Gällande Corona så hjälper vi kunder även utanför butiken om de är rädda för att komma in, så det löser vi utan problem. TJUSNINGEN MED YRKET Vi går även mot tider som är extra bra för just blomsterhandeln. Hösten med dess nystart i sig, följt av Allahelgon och jul. – Det är full fart framåt som gäller. Det är trots allt en av de sakerna som är extra roligt med yrket, att få jobba så tydligt med säsonger. I början av varje säsong är det väldigt roligt och när man börjar tröttna kommer det något nytt. Annars skulle jag säga att den personliga servicen och att man får vara kreativ är det som är roligast. Vi har väldigt många stamkunder som man får en viss relation med vilket är helt fantastiskt, avslutar Lisbeth. TEXT & FOTO: MELINDA KÅREMALM