Byggaren 1
Byggaren provkör Citroën ë-Jumpy Business Premium
L2 75 kWº Byggarens chans att ggarens chans att slippa räckviddsångest slippa räckviddsånges PLUS & MINUS Citroën ë-Jumpy är ett elskåp med goda prestanda, tillräcklig räckvidd samt hög lastförmåga och släpvagnsvikt för att vara en elbil. Ömtåligt för småskador med lackade stötfångare. Citroën ë-Jumpy är elbilen som klarar de fl esta byggares behov utan att ge räckviddsångest. Utlovade 33 mil nådde vi dock inte. Men nästan. Med 858 kilo last körde vi 18 mil och hade då 11 mil teoretisk körsträcka kvar. Text och foto: Christer Andersson M 16 axlastad klarade Citroën ë-Jumpy Byggarens provrunda på 18 mil med råge. Det handlar om en bil som har valts till ”Van of Th e Year 2021” tillsammans med Stellantis-syskonen Peugeot e-Expert och Opel Vivaro-e. Den tillverkas också som Toyota Proace Electric och kommer under 2022 i en Fiat-version. Hittills under 2021 är nästan var tredje såld eldriven lätt lastbil, av 20 olika modeller, en av ovanstående kvartett. ë-Jumpy tillverkas med två axelavstånd i tre karosslängder och säljs som skåp och dubbelhytt under namnen New Business och Business Premium. Det senare innebär ett paket för 25 000 kr. Bilen är dock inte överdrivet påkostad. Det fi nns gott om tillval. Dragkroken är dock standard. Motorn, som driver på framaxeln, är på 100 kW/136 hk och litiumjonbatteriet är placerat under golvet mellan axlarna. Man kan välja mellan två batterier på 50 kWh respektive 75 kWh. Det svagare väger 383 kilo och det starkare 534 kilo. Räckvidden anges till 23- respektive 33 mil. Bilen har en inbyggd laddare på 11 kW. Med 230V och 10A säkring anges laddtiden till 28 timmar med det mindre batteriet och till 42 med det större. Med en laddbox på 7,4 kW/32A tar det 7 timmar och 30 minuter respektive 11 timmar och 20 minuter. Med en laddbox på 11 kW/16A är laddtiderna 4 timmar och 45 minuter och 7 timmar och 30 minuter. Med en snabbladdare på 100 kW skall det gå att ladda på 32 minuter respektive 48 minuter. Byggarens provbil var en Business Premium med det stora batteriet. Vår provrunda om ca 17-18 mil har hittills bara en elbil klarat. Tekniskt identiska Toyota Proace Electric som vi körde i 5 minusgrader med maxlast. Vid starten angavs körsträckan till 29,4 mil och eft er 17 mil hade vi 4 mil kvar. Att Citroën ë-Jumpy klarade sig betydligt längre under samma förhållanden förklaras av att vi körde den i 18 plusgrader, fulltankad med en angiven körsträcka på 31,0 mil. Eft er 18 mils körning visade mätaren att vi hade 10,8 mil kvar. 23 graders temperaturskillnad påverkar batteriets ka+ Räckviddsångestbefriad + Hög maxlast för el + Hög släpvagnsvikt för el + Komfortabel förarmiljö + Hög åkkomfort + Snabb uppvärmning – Instabil med last – Bakdörrar låser ej i 180 grader – Svåråtkomligt motorrum – Dåligt skydd mot småskador – Ej strålkastarspolning – Många rattvarv pacitet och vi körde på Eco-läget mot Normal-läget med Toyotan. I ekonomiläget är motoreff ekten sänkt till 60 kW/81 hk och kupé-värmen är frånkopplad. Vintertid kör vi på normalläget för att inte frysa till is. Vi gillar inte provbilens ömtåligt lackade stötfångare. ë-Jumpy har innerskärmar fram och bak men saknar stänkskydd. Eltankningen görs på vänster framskärm. Bilen har bra Xenon hel/halvljus och leddimljus, men strålkastartorkare saknas. Bra bakljusarrangemang. Det är förberett för takräcke. Fullstort reservhjul. Insteget är högt men acceptabelt till en inredning i mattsvart plast med apelsinskalsyta mot refl exer. Grått innertak med samma färg som på vindrutestolparna. Golvet är av lättrengjord plast. Mellanvägg i plåt med genomsiktsruta. Vi sitter bra i en förarstol med tygklädsel och en hård sittdyna. Stolen är manuellt justerbar bakifrån-framåt-uppåt men skjutmånen är inte tillräcklig för storvuxna. Stolsvärmen har tre lägen. Ryggstödet och svankstödet är steglöst reglerbara. BYGGAREN¬7 2021