Byggaren 1
Passagerarsoff an, eluppvärmd i tre steg, går int
e att justera åt något håll och har kort sittdyna. Mittsätet är för smalt och ger för lite knäutrymme för att vara något annat än ett reservsäte. Ratten är läderklädd och går att justera åt två håll. Att den inte är rund irriterar eft ersom det är hela 3,75 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Instrumenten kan skymmas av rattkransen. Detta kan kompenseras av en uppfällbar informationsdisplay som visar hastighet, skyltning och farthållare digitalt i vindrutans nederkant. Vi hittar den i tillvalslistan för 5 500 kronor. Instrumenten är digitala med analog avläsning av hastighetsmätaren till vänster och laddning till höger. Däremellan indikeras elförbrukning och batterikapacitet. Under dessa, digital avläsning av körsträcka, väg- och trippmätare, farthållare, hastighetsskyltar, P-läge eller om man kör på Normal, Eco eller Power. Övrig information i en sjutums pekskärm på panelen. Reglage och tangenter är välplacerade och belysta. Med undantag för det lilla dragreglaget som ersätter växelspaken i en liten konsol under panelen. Petar man växelreglaget bakåt går bilen framåt, petar man det framåt går bilen bakåt. Det vore logiskt om det varit tvärt om. Med en tangent väljer man mellan tre eff ektlägen. P-bromsen elmanövreras av en tangent mellan förarstolen och passagerarsoff an. Förvaringsmöjligheterna är i stort sett bra. Stora fack i dörrarnas nederkanter och ett mindre ovanför. Mugghållare på panelens ytterkanter. Ett litet fack på panelen med en skärm som hindrar speglingar i vindrutan. Istället för ett låsbart handskfack fi nns tyvärr ett öppet utrymme. Dessutom förvaring under mittpassagerarsätet. Under ytterpassagerarplatsen är utrymmet åtkomligt från skåpet. Ett arbetsbord i A4format kan fällas fram ur mittpasagerarens ryggstöd. Vi saknar en hylla i taket. Värmen är eff ektiv och kommer betydligt snabbare än med en förbränningsmotor, vilken först måste värmas upp. Snabb avisning av vindrutan. Dålig närsikt kompenseras av varning i displayen när man håller på att parkera på något. Vänster vindrutestolpe är sikthämmande. De elektriskt infällbara ytterbackspeglarna vill vi ha något större med vidvinkelspeglar i botten. Kompenseras till viss del av backkameran. Vid körning i vinterväglag var backkamerans optik mestadels nedsmutsad och det var bara ”dimma” i displayen. Beträff ande säkerheten i hytten noterar vi en full uppsättning krockkuddar, urkopplingsbar på passagerarsidan. Trepunktsbälten på alla tre sittplatserna med i höjdled reglerbara fästen på ytterplatserna. Under motorhuven handlar det om en liten öppning och elmotorn göms i botten. Ett tips till Stellantis: utnyttja det döda utrymmet ovanför motorn till förvaring av laddkablarna. Förarens få kontroller och påfyllningar är väl markerade och åtkomliga. Bra stänkplåt under motorn, med ventilationshål. Skåpets bakdörrar låser inte i 180 graders öppning. Provbilen hade som standard hamninstallerat trägolv, laminat på väggarna och plåtrena hjulhus. Sex stora öglor att surra i. Belysning i taket mitt för sidodörren och över bakdörrarna. Komfortmellanväggen stjäl utrymme vid sidodörren. På vägen är Citroën ë-Jumpy stabil och personbilskomfortabel men något vindkänslig. Utan- eller med lätt last tar fj ädringen/dämpningen eff ektivt upp stötar och ojämnheter. Med maxlast håller den fortfarande måttet beträff ande komfort, men reaktionerna på rattutslag blir sena och bilen känns instabil. Maxlastad med 858 kilo sjönk fj ädringen cirka 5 centimeter. God förarkomfort, överskådliga instrument och lättfunna reglage. Vi saknar ett låsbart handskfack och en hylla ovanför vindrutan. Passagerarsoff an saknar inställningsmöjligheter. ë-Jumpy är lättkörd och motoreff ekten på 136 hästkraft er i kombination med högt vridmoment gör att bilen känns pigg även med maxlast. 0-100 går på cirka 11,8 sekunder med tom bil och med maxlast tar det ytterligare cirka fyra sekunder. Toppfarten är begränsad till 130 km/tim. Självklart arbetar elmotorn så gott som ljudlöst, men eft ersom däck- och vindbrus är det som bullrar mest är ljudnivån på grov svensk asfalt jämförbar med dieselversionerna. Vid 110 km/tim mätte vi upp hyfsade 67 decibel, vid 90 km/tim 65 och vid 70 km/tim fi ck vi 64 decibel. Beträff ande elförbrukning och räckvidd, se inledningen av artikeln. » De symmetriskt öppnande bakdörrarna spärrar inte när de öppnas i 180 grader. Sex lastsäkringsöglor. En liten genomlastningslucka ger åtkomst till utrymmet under passagerarsoff an. Citroën ë-Jumpy Business Premium 75 kW Pris, inkl. moms: 562 375 kr Fordonskatt: 360 kr, Miljöbilsbonus: 70 000 kr Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Garanti på Elektritonik-specifika detaljer, 5 år eller 10 000 mil. Batterigaranti, 8 år eller 16 000 mil. Rost, 6 år. Lack, 3. Vagnskada, nej. Motor: Elmotor. Max effekt 100 kW/136 hk vid 10 000 v/min. Max vridmonent 260 Nm vid 343 v/min. Tre körlägen: Eco, 60 kW/81 hk. Normal, 80 kW/108 hk. Power, 100 kW/136 hk. Batteri: Litiumjon, 75 kWh. Vikt 534 kg. Inbyggd laddare, 11 kW. Laddtid: Väggutag 10A, ca 42 tim. Laddbox 7,4 kW/32 A, ca 11 tim 20 min. Laddbox 11 kW/16 A, ca 7 tim 30 min. Snabbladdare 100 kW, ca 48 min. Miljö: El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km. Elförbrukning: kWh/100 km, 24,4-27,3. Räckvidd enligt WLTP, upp till 33 mil. Byggarens räckvidd vid 18 plusgrader och maxlast, ca 29 mil. Prestanda: 0-100 km/tim, ca 11,8 sek. Med maxlast, ca 15,2 sek. Hastighetsbegränsad toppfart till 130 km/tim. Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 495,9/192,0(220,4)/189,9 cm. Axelavstånd, 327,5 cm. Skåputrymme, längd/bredd/höjd, 251,2/163,6/139,7 cm. Bredd mellan hjulhus, 125,8 cm. Tjänstevikt/maxlast/släp, ca 2 167/858/1 000 kg.