Byggaren 1
Elbussar rullar i Stockholmstrafi ken. Så ser fra
mtidens kollektivtrafi k ut FLER BUSSAR PÅ EL istället för trämassa ”Bättre att trävirket nyttjas för ekologiska hus.” Framtidens ekologiska Stockholm innebär elbussar och utbyggd tunnelbana. Fler elbussar innebär att svenska skogen nyttjas främst till svensk småhusproduktion – och inte trämassa som bara eldas upp- för att länets bussar ska kunna gå på biodiesel. S 18 torstockholm består av 26 kommuner där Stockholms stad är störst med 975 000 invånare och Nykvarn den minsta med 11 200 invånare. Storstockholms folkmängd är på närmare 2,4 miljoner invånare vilket i nuläget utgör en dryg fj ärdedel av Sveriges befolkning. Enligt senaste folkräkningen är Sveriges befolkning 10 230 000 invånare. Varje dag reser minst 900 000 invånare med länets kollektivtrafi k. Stor-Stockholms Lokaltrafi k omsatte drygt 20 miljarder kronor under föregående år. Att ständigt anpassa trafi ksystemet för en smidigare kollektivtrafi k är något som alltid varit i fokus för den regionala politiken. Elbussar allt viktigare En viktig fråga i dessa tider när många talar klimatkris, är länets busstrafi k. Att elbussar ”Under senare tid har priset på trävirke påtagligt gått upp i pris. Något som talar för fl er elbussar i länet. Skogen bör fortsättningsvis vara den goda källan till Sveriges ekologiska hus i trä.” kommer få en betydligt mer framträdande roll i framtiden än hittills är tydligt. En politik som är klimatvänlig men också prismässigt mest intressant. Th omas Eriksson heter regionrådet som är högste ansvarig politiker för länets kollektivtrafi k. En viktig fråga för honom är bussar på biodiesel eller bussar på el och batterier. I mars 2022 kommer en ordinarie upphandling att ske var gäller länets busstrafi k, påpekar Tomas Eriksson. Busstrafi - ken ska bli allt mer fossilfri. Alternativen är främst bussar på biodiesel eller bussar som går på el. Svenska skogen Bussar som går på el eller på trämassa bör vara av intresse för en byggare. Frågan gäller ju vad man främst ska nyttja svenska skogen till. Ska den gå till trävirke som blir drivmedel för exempelvis kollektivtrafi kens bussar och därmed bara brännas upp? Eller ska skogen fortsättningsvis nyttjas för svensk trähusproduktion? Att bygga hus i trä som också är den mest ekologiska lösningen. Istället för trämassa och biodiesel, är elbussar det givna alternativet. – Under senare tid har priset på trävirke påtagligt också gått upp, påpekar Tomas Eriksson. Något som talar för fl er elbussar i BYGGAREN¬7 2021