Tidningen Energi 1
Susanné Wallner och Jonas Johansson vid solcellsp
arken. Hans-Olof Nilsson är eldsjälen som konstruerat vätgastankstationen i Mariestad. En av kommunens bränslecellsbilar. transporter av varor till skolor och äldreboenden inne i staden, dels för att få ned koldioxidutsläppen, dels för att slippa trängsel och buller. En logistikhub ska skapas och dit ska alla varor som ska distribueras till olika kommunala verksamheter levereras. Mindre elektriska lastbilar kommer att användas för leveranserna. Hubben kommer att drivas med hjälp av personal och deltagare vid arbetsmarknadsenheten, vilket gör att de här personerna kan arbetsträna. Det här blir också ett sätt för kommunen att utveckla och effektivisera inköpsrutiner. – Vi jobbar mycket med att koppla ihop projekt för att få så många fördelar som möjligt. Med logistikhubben minskar vi koldioxidutsläppen samtidigt som vi ger personer som kanske står långt ifrån arbetsmarknaden ett givande jobb. Projektet blir också socialt hållbart på det sättet, menar Susanné Wallner. Jag hoppas att vi får till ytterligare steg där de elektriska ElectriVillage – Mariestad G I ElectriVillage utförs testverksamhet inom tre olika projektområden. G Förnybara energisystem – energisystemet H2E med solel och vätgas, där världens första soldrivna vätgastankstation off-grid ingår. G Hållbara transporter – olika typer av distributions-, transport- och arbetsfordon och markbunden elväg. G Logistik och inköp – minskning av antalet transporter av varor till skolor och äldreboenden inne i staden. bilarna som levererat gods kan ta med returavfall tillbaka. Mariestads kommun testar också olika typer av helelektriska fordon och modern laddteknik. Ett exempel på försök som pågår är inom hemtjänsten, där två bränslecells bilar används i verksamheten. Efter lunch tar vi en av kommunens bränslecellsbilar för att besöka vätgasstationen, strategiskt belägen vid E20 och riksväg 26. – Den här satsningen är världsunik. Det är den enda vätgastankstation i världen som drivs med solel från en solcellspark året runt off grid, berättar Hans-Olof Nilsson, som har konstruerat vätgasproduktionsanläggningen och som också är rikskändis efter att ha utvecklat off-gridlösningar i sin egen villa. T 20 NR 4 2019 TIDNINGEN ENERGI ankstationen är en viktig del av den svenska infrastrukturen för vätgas. Antalet vätgasstationer måste öka om Sveriges invånare ska våga satsa på en bil med bränsleceller, menar Hans-Olof Nilsson: – Vi ligger kanske tio år efter i utvecklingen vad det gäller bilar med bränsleceller i jämförelse med elbilar. Jag tycker att man ska väga in de stora mineraluttag som behövs för batterier i elbilarna, det finns många fördelar med bilar med bränsleceller. Under vårt besök kommer flera besökare till den solcellsdrivna tankstationen. Några av dem fotograferar och kommer med tekniska frågor. – Vi har många besökare här, både press, företag och privatpersoner, berättar Jonas Johansson. Snart har vi