Tidningen Energi 1
En ny transformator sätts på plats i Genevads grö
nfodertork. Från vänster Martin Nilsson (gräventreprenör), Anders Birgersson (montör), Daniel Tellram (projektledare), Linus Johansen (praktikant) och Fredrik Nicklasson (montör). D 42 NR 4 2019 TIDNINGEN ENERGI et är inget rikskänt företag, men i Laholm klingar Södra Hallands Kraft (SHK) bekant för de allra flesta. Majoriteten av bolagets cirka 20 000 kunder finns i Laholm, en kommun med 25 000 invånare, varav 7 000 bor i staden. – Vi har vårdat våra kärnvärden som ett lokalt och kundägt företag med tydlig miljöprofil samtidigt som vi har expanderat och satsat på nya projekt, berättar Tommy Karlsson när vi träffar honom på företagets huvudkontor i Vallberga utanför Laholm. Tommy Karlsson har jobbat 40 år i företaget, varav 28 år som vd. Innan dess hade hans svärfar Arne Hammar hand om vd-posten i 30 år. Arne Hammar hade stor betydelse för företagets utveckling och var en drivande kraft för att elföretagen i närområdet skulle samarbeta för att ha en chans att överleva. En linje som Tommy Karlsson har drivit vidare. – För att ett litet företag som vårt ska klara dagens utmaningar gäller det att våga satsa och samarbeta med rätt partners. Vi har inte muskler för att ligga i framkant på utvecklingen, men vi deltar i olika projekt och testar nya tekniker. Södra Hallands Kraft har runt 50 anställda och verksamhet i Laholms kommun och i delar av Båstad. Personalomsättningen är mycket låg. – Vi har dock haft ganska stora pensionsavgångar under de senaste åren och har fått rekrytera många nya medarbetare, vilket naturligtvis är en utmaning. Elnätsföretaget är moderbolaget och omsättningsmässigt svarar elnätet för knappt hälften av verksamheten. Investeringar i elnätet är den stora kostnaden. För att hålla igång 278 mil elledningar krävs ständiga investeringar. – Vi står inför många utmaningar där energiomställningen och digitaliseringen är de största. För att hänga med i utvecklingen är vi aktiva i olika branschorgan och nätverk för att fånga upp och ta del av nyheter och sedan tillämpa dem på hemmaplan, säger Tommy Karlsson. Företaget jobbar med infrastruktur för gasdistribution, bedriver elhandel, säljer biogas och värme samt satsar även på solenergi. Ambitionen är att vara ett heltäckande energiföretag. – Elhandeln har efter starten för två år sedan i eget varumärke vuxit och i dag har vi 7 500 kunder. Men elhandeln har vi främst för att kunna erbjuda ett helhetskoncept, egentligen är det inte så lönsamt, säger Tommy Karlsson när vi senare kör runt i kommunen.