Tidningen Energi 1
Elfack 2019 Robin Nilsson och Dustin Salih i viml
et. Simon Iversen, Lernia Utbildning, och Emanuel Özkan, ABB. Lina Nord från ABB fick tillfälle till många möten i sin monter. nar energi. Förutom kostnadsutmaningen finns flaskhalsen i elnätet, men då hon tidigare har jobbat på Göteborg Energi vet hon att även det är en förenklad sanning. Knutarna finns högre upp i det politiska energisystemet. – Ja, vi har ett pressat läge, tycker Jill Söderwall och påpekar att den svenska sjöfartens klimatutsläpp är större än flygets. Expansion av elbussar En fascinerande berättelse levereras av Daniel Mohlin, affärschef för helhetslösningar vid Sveriges största bussoperatör Nobina. Företaget står inför en stor expansion av 62 NR 4 2019 TIDNINGEN ENERGI elbussar. Inom två år kommer de att köra fler elbussar än dieselbussar – en bra slogan som dock ska ses i ljuset av att klassisk oljediesel idag endast utgör 20 procent av bussbränslet. – Elbusstillverkarna lämnar idag fler offerter på elbussar än dieselbussar. Diesel innebär en hög riskfaktor och är ett bränsle som ingen trafikbeställare vågar satsa långsiktigt på, säger Daniel Mohlin. Nobinas strategi kan direkt kopplas till elnätets utmaningar, tycker Anders Fredriksson, digitaliseringsansvarig på Energiföretagen Sverige och projektledare för EDU. Kan elbranschen förvänta sig någon form av flexibilitet i retur? Ett elbussbolag borde kunna vara den perfekta elkunden som mobilt och flexibelt delar sin ström när batterierna är fulladdade och bussarna ändå inte rullar. I teorin blir svaret ja, men verkligheten är inte lika enkel. – I vardagens körschema måste laddningen kunna optimeras så inte bussarna står stilla fulla av energi. Av kostnadsskäl måste laddarna anpassas så de laddar när bussen står i depån, säger Daniel Mohlin. Inga överskott Det finns därför inte stora överskott av överbliven spilltid full av extra effekt som kan användas flexibilt i svajiga elnät. När bussarna laddas, oftast på natten, finns det redan stabil kapacitet i elnätet. Nobina för emellertid dialog med flera elnätsföretag för att hitta former för samarbeten. Om två år är det dags för nästa Elfack. Då är det möjligt att nya teman står högt på agendan. – Vi kommer att utveckla innovationsarenan Switch och försöka få den att lyfta ytterligare. Dessutom kommer vi att fortsätta att driva frågor kring jämställdhet och kompetensbrist, frågor som branschen hela tiden brottas med, säger Ola Lundqvist som är affärsansvarig för Svenska Mässan. MORTEN VALESTRAND FOTO: SVENSKA MÄSSAN