Fokus Placeringar Molnen tätnar kring världsekonom
in
Fokus Placeringar Vykort hem efter tredje kvartale
t
Fokus Placeringar Bättre än befarat
Fokus Placeringar ”Folk äter mat och choklad oavse
tt konjunktur” VINJETT / undervinjett Intervju AAK:s vd Johan Westman: “Folk äter mat och choklad oavsett konjunktur” AKK tog sin nuvarande form då Aarhus United och Karlshamns gick samman 2005. Med en mer än 140årig historia har affärsidén hållit över decennierna – att tillverka vegetabiliska oljor och fetter för livsmedel och choklad. Och AAK:s vd Johan Westman bekräftar: Det går bra nu. Text Ingrid Kindahl Foto Kristina Sahlén 10 D et är inte många konsumenter som känner till AAK. Företaget säljer bara till andra företag, närmare bestämt den industri som i sin tur tillverkar livsmedel, choklad och konfektyr. En del av företagets produkter används också av kosmetikaindustrin och tillverkare av djurfoder. Den första tanken är att efterfrågan på AAK:s produkter borde minska, nu när konsumenterna mer och mer närsynt granskar livsmedlens innehållsförteckningar och försöker hålla sig slimmade genom att skippa chokladbiten till kaffet. Men så är inte fallet, om man lyssnar på Johan Westman. De megatrender som just nu sköljer över världen spelar nämligen AAK i händerna. – Vi är ett globalt företag och världen över äter människor mat – oavsett konjunktur. Utöver det är det fler och fler i världen som äter choklad. Sett över tid efterfrågar man också högre och högre kvalitet. Går konjunkturen ner kan konsumentbeteendet ändras en aning – men inte mycket, säger han. HÄLSOTRENDEN GÖR DÄRMED inte att konsumenter överger industritillverkad mat – bekvämlighet är också en megatrend – däremot ställer man högre krav på innehållet. Det ingår därför i AAK:s affärsidé att utveckla produkterna tillsammans med kunderna. Anställda på AAK är ingenjörer och kemister, men även kockar, bagare och matkreatörer. En annan megatrend handlar om övergången från kött till växtbaserad mat. Den trenden håller just nu på att explodera, dels för hälsans skull, dels för klimatets. Det innebär inte bara att konsumenterna minskar antalet köttbitar de lägger på tallriken, utan också vilka produkter de använder i matlagningen och som dryck i stället för mjölk och grädde. Här passar vegetabiliska oljor och fetter perfekt in i bilden. JOHAN WESTMAN vd för AAK sedan 2018. bakgrund: 46 år. Civilingenjör i Industriell Ekonomi vid Chalmers samt ekonomistudier vid Handelshögskolan i Göteborg. karriär: Vd för Finnveden Bulten (numera Bulten) 2009– 2014 som börsintroducerades 2011. familj: Fru och två barn, 12 och 15 år gamla. Bor i Malmö och Göteborg. fritid: Mycket aktiv med båtliv, innebandy, golf, skidåkning.
Fokus Placeringar Ska ett nyval lösa brexit-knuten
?
Fokus Placeringar Sverige Selektiv nytt fondtips
Fokus Placeringar Apan Ola har inte en chans