Fokus Placeringar Molnen tätnar kring världsekonom
in
Fokus Placeringar Vykort hem efter tredje kvartale
t
Fokus Placeringar Bättre än befarat
Fokus Placeringar ”Folk äter mat och choklad oavse
tt konjunktur”
INTERVJU / Johan Westman protein kan exempelvis a
nvändas till djurfoder eller brännas i egna ugnar som ger tillbaka värme och energi till företaget. AAK VÄXER. BARA I ÅR har man förvärvat tre företag, varav ett brittiskt som tillverkar lecitin, en slags konsistensgivare som används i bland annat choklad. Härigenom har AAK adderat ännu en ingrediens som man kan leverera till sina kunder. – Vi vill inte överge grundidén att – Vi har en bred portfölj av oljor och 12 fetter som gör att vi kan ta fram unika lösningar baserade på vad våra kunder efterfrågar. Sedan är det upp till konsumenten att välja. Och efterfrågan stiger på mer hälsosamma produkter som tagits fram på ett hållbart sätt. Det får våra kunder att byta ut en typ av fett till ett bättre och hälsosammare för att höja kvaliteten på exempelvis bageriprodukter eller choklad, säger Johan Westman. HÅLLBARHET ÄR EN annan het trend och här riktar exempelvis naturskyddsföreningar kritik mot livsmedelsindustrin för hur vissa råvaror tas fram. Palmoljan, till exempel. Förutom själva odlingen har den dessutom anklagats för att vara mindre hälsosam. Men Johan Westman menar att det är mer mångfacetterat än så. Beroende på hur råvaran framställs och vilken kemisk struktur fettet har, kan samma råvara bli mer eller mindre hälsosam. Det avgörande är hur den bearbetas och vilken funktionalitet den får. AAK 2017 Omsättning, Mkr Rörelseresultat, Mkr Vinst per aktie, kr Utdelning per aktie, kr* 26 436 1 786 4,71 1,63 2018 27 592 1 956 5,21 1,85* * Omräknat i linje med den aktiesplit (6:1) årsstämman tog beslut om 30 maj 2018. Källa: AAK –Vi arbetar för att förbättra värdekedjan på palmolja, som är en viktig råvara. Det handlar om att få ut så mycket olja som möjligt, utan att skövla regnskog och bidra till klimatförändringar. AAK är en av medgrundarna till RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil), en organisation som arbetar för ansvarsfull produktion av palmolja, och vi är mycket aktiva där, säger han. Framtiden ser ljus ut, men det finns utmaningar. Megatrenderna spretar nämligen. En driver till exempel hälsointresserade konsumenter att helt undvika processad mat, en annan värnar om klimat och miljö. Ett företag som AAK måste möta upp med åtgärdsplaner och ansvarsfullt agerande. – Ekologiska produkter och hållbarhet är centralt även för oss. Vi tänker inte bara på hur råvaran framställs, utan även hur människor har det i de länder som producerar våra råvaror. Därför har vi ett särskilt program för mikrofinansiering av kvinnliga företagare i Västafrika. Det gör att drygt 200 000 kvinnor där får större möjligheter att påverka sina egna och sina barns livsvillkor. Och det är inte fråga om välgörenhet, det är hållbarhet på riktigt. Ett annat hållbarhetsområde är att förbättra AAK:s energi och vattenförbrukning genom att effektivisera produktionsapparaten när man pressar ut olja och fett, samt hitta användningsområden för restprodukter. Den torrsubstans som blir kvar och som innehåller sälja oljor och fetter, men genom att addera en ingrediens som kunderna behöver kan vi hjälpa till att vidareförädla deras produkter. Antingen kan vi sälja båda produkterna i ett paket, eller var för sig, säger Johan Westman. Tanken är att fortsätta växa både organiskt och genom förvärv. Och det är just den typen av affärer som den brittiska som Johan Westman letar efter när han tänker förvärv. Hitta ett företag som har en produkt som strategiskt kompletterar dem som AAK redan har. – Ett annat är att genom förvärv expandera vår affär på befintliga marknader eller etablera oss i nya länder utan att behöva bygga kapacitet själva. Jag tänker till exempel på Asien och Latinamerika, men även Europa. Hur ser AAK ut om tio år? – Vi har vuxit starkt efter att ha fortsatt driva företaget enligt vår affärsmodell. Ledningens ambition är att förbättra rörelseresultatet med 10 procent per år. Det kräver tydligt kundfokus och ett högre värdeinnehåll i produkterna. De underliggande trenderna är inte kortsiktiga utan kommer att bestå. Även om en del trender motsäger varandra, tror jag att vi netto gynnas av att efterfrågan på vegetabiliska oljor och fetter med hög funktionalitet kommer att stiga. n Denna artikel är skriven av en journalist och helt fristående från Handelsbankens analys av bolagets aktie.
Fokus Placeringar Ska ett nyval lösa brexit-knuten
?
Fokus Placeringar Sverige Selektiv nytt fondtips
Fokus Placeringar Apan Ola har inte en chans