Stockholms Bygg & Fastighetsmarknad 1
STORSTADSFÖRHANDLING STOCKHOLM STOCKHOLMS BYGG &
FASTIGHETSMARKNAD Nu stundar ett kraftigt kollektivtrafikpaket för Stockholmsregionen. Bland annat så ska en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan byggas. Bild: SLL med förhandlingen. Nu gör vi viktiga investeringar för Stockholm. Utbyggd tunnelbana och ännu fler bostäder är rätt prioritering för en stad som växer så snabbt som Stockholm. Det är ett klokt och framåtsyftande paket som vi nu tagit fram, säger Wanngård. Bättre kollektivtrafik i nordost Att Roslagsbanan, den smalspåriga järnvägen, som kollektivtrafikförsörjer nordöstra Stor - stockholm, ska förlängas till city, gläder två av de berörda nordsostkommunera. – Vi har jobbat hårt för att detta skulle bli verklighet. Täby kommer genom beslutet att bli en ännu mer central plats i regionen vilket kommer att vara till fördel för både näringsliv, nu boende och kommande invånare i Täby. För alla blivande Täbybor kommer drygt 16 000 bostäder att byggas i samband med att kollektivtrafiken dras till city, säger Leif Gripestam (M) kommunstyrelsens ordförande Täby. Parisa Liljestrand, kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna kommun, poängterar att i och med Roslagsbanans förlängning skapas betydligt bättre möjligheter för kommunens invånare att ta sig till och från centrala Stock - holm. Hon ser också möjligheterna att i framtiden också kunna expandera banan i nordvästlig riktning. –Avtalet ger betydligt bättre förutsättningar att förlänga Roslagsbanan också åt andra hållet, till Arlanda. Det skulle sätta Vallentuna i centrum av en av världens mest expansiva och innovativa regioner, mellan Stockholm, Uppsala och med den internationella flygplatsen på en armlängds avstånd. Med världen som granne skapas enorma möjligheter att utveckla kommunen med bostäder, företagsetableringar och livskvalitet. Ny tunnelbanestation i Solna Solna stad får också i och med överenskommelsen en ytterligare station på den kommande Gula linjen, som ska byggas i huvudstadens tunnelbanesatsning. Den nya stationens uppgång kommer att placeras i Hagalunds arbetsplatsområde och en längs Solnavägen vilket möjliggör tusentals nya bostäder i området runt omkring. Utbyggnaden av den nya tunnelbanestationen bedöms kunna påbörjas omkring 2018 och trafikstart ske omkring 2024. Stationen kommer att kunna byggas i samband med att de övriga stationerna på gula linjen byggs. I området runt den nya stationen planeras för bostäder. – Vi landar ännu en jättesatsning på Solna. Den nya tunnelbanestationen på Gula linjen med uppgång bland annat i Hagalunds arbetsplatsområde kommer bidra med stora mervärden för Stockholmsregionen genom fler arbetsplatser, bostäder och bättre kommunikationer, kommenterar Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna. Klartecken för Spårväg syd Även Huddinge kommun, söder om Stockholm, välkomnar beskedet att staten, Stockholms läns landsting och Stockholms stad tillsammans med Huddinge kommun vill finansiera Spårväg syd. – Ett mycket positivt besked för Huddingeborna. Spårväg syd möjliggör en fortsatt stark tillväxt för Huddinge och södra Stockholm, nya bostäder, en större och starkare arbetsmarknad och ett växande näringsliv, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande. Spårväg syds sträckning ska gå mellan Flemingsberg och Älvsjö i södra Stockholm, via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen och Fruängen. Totalt är det cirka 17 kilometer spårväg som knyter samman de södra delarna av regionen. Så ska paketet finansieras De fyra kollektivtrafikobjekten har en total investeringskostnad på 30,2 miljarder kronor inklusive fordon och depå omfattande 5,1 miljarder kronor. Finansieringen omfattar bidrag från 1 6 • STOCKHOLMS BYGG & FAST I GHETSMARKNAD Nr2 20 1 7 staten baserat på kommunernas bostadsåtagande och trängselskatt. Medfinansieringen från kommunerna är kopplad till värdeökning på bostäder och finansieringen från Stockholms läns landsting baseras på restidsnytta. Källor: Sverigeförhandlingen, Täby kommun, Vallentuna kommun, Huddinge kommun, Solna stad n – Genom att koppla ihop infrastrukturinvesteringar med bostadsbyggande kommer det att byggas 100 370 nya bostäder i Stockholm – det motsvarar ett helt Malmö, säger HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen. Foto: Sverigeförhandlingen Fakta överenskommelsen – Ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan med sex stationer – Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö – Ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden – Förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan – Sammanlagt 100 370 bostäder byggs fram till 2035 Kollektivtrafikobjekten kommer att vara projektstartade senast år 2026. Källa: Sverigeförhandlingen