Nöjesnytt Kalmar 1
Nöjesnytt Kalmar Trend tjej
Nöjesnytt Kalmar Rock chic
Nöjesnytt Kalmar Trend kille
GULDKORN FRÅN GALENSKAPARNA – BASKER-BOSSE Berätt
elsen ”Bara B:n” Beskriver Basker-Bosses Besynnerligt Banbrytande Bravader. LENA TYCKER & TÄNKER BERGSBESTIGARNA Två bergsbestigare från Galenskaparna berättar om sitt rafflande äventyr på Mont Blanc. BLURRED LINES PARODY Kvinnor och män byter roller! Resultatet blir både kul och bevisar hur bisarrt originalet egentligen är. ljus igen. Ingen hade i sina vildaste mardrömmar trott att 90-talets Buffalos skulle komma tillbaka, men plötsligt sitter höga platå-sneakers på såväl Rebecca och Fiona som på ”vanligt folk”. Likaså Dr Martens-kängor, bomberjackor, höga midjor, magtröjor, blommiga klänningar, mönstrade skjortor och jeans som sitter både högt och lite pösigt samtidigt. Plötsligt vill man se ut som i ”Mitt så kallade liv” eller ”Clueless” eller kanske som en sportig kicker. Skärgårdsdoktorn sänds återigen på teve och Icona Pop sjunger ”I'm a 90's bitch, I don't care (I love it)”. 90'S BITCH! D CAT CAUGHT BARKING En riktigt jobbig hund för oväsen i kvarteret. Men katten verkar i alla fall oskyldig, eller? BLONDINBELLOR Men vilka är dom egentligen, 90-talisterna? Idag är dom 14-23 år gamla. Deras generation förknippas ofta med modebloggare som Kissie och Blondinbella, vilket kan låta negativt och egocentriskt, men det kan också ses som entreprenörskap, handlingskraft och att ”skapa sitt eget jobb”. Deras generation sägs även vara lata, särskilt killarna. Men kanske beror det på att många 90-talister helt enkelt är unga, nya och oerfarna på arbetsmarknaden just nu, och därför uppfattas som lata. Det som karaktäriserar 90-talisterna allra mest är egentligen deras strävan efter kärnfamilj och fast jobb, och de sägs tillhöra ”Generation Ordning”. Dom drömmer inte om att resa jorden runt, utan om att bilda familj och etablera sig på arbetsmarknaden. 90-talisterna värderar familjen högt eftersom många vuxit upp i skilsmässofamiljer. Deras största rädsla är att vara utan jobb, eftersom de vuxit upp i en tid av ekonomiska svackor och varsel. Därför har många 90-talister dragit slutsatsen att ”för att göra det jag vill, måste jag fixa det själv” och är starka entreprenörer. CAT SHARK ROBOT Cat wearing a shark costume cleans the kitchen on a vacuum robot". Vi ser inga problem här. IRONI VS. SOCIALA MEDIER Denna generation påstås även ”inte fatta ironi”, något som bland annat Morgonpasset i P3 driver hejdlöst med på 90-talisternas bekostnad. Själv tycker jag att det verkar ganska överdrivet. Deras oförståelse för ironi sägs bero på att de vuxit upp med datorer och internet i sina vaggor, i princip. Det är svårt att vara ironisk i en blogg eller chat, risken är stor att man blir missförstådd. Därför föredrar 90-talisterna tydlighet, ett rakt JA eller NEJ är bäst, annars blir man förvirrad. Dessutom har man inte tid att fundera över olika nyanser och tolkningar på internet, det gäller bara att läsa, gilla/inte gilla och gå vidare till nästa. Vem vet om detta stämmer eller inte. Men man kan i alla fall säga att varje ny generation är en slags reaktion mot generationerna innan, och på samma sätt förändras modet som en reaktion på vad som var inne/ute tidigare. Det som ansågs fulast igår, är vad alla hipsters letar desperat efter på second hand imorgon. Allting rullar på i cykler och kurvor, och svängningarna inom modet är helt underbara, I love it! TEXT: LENA WALLIN TEXT OCH ILLUSTRATION: LENA WALLIN Trender går i cykler – allting kommer tillbaka. Nu är det glada 90-talet onekligen här igen både inom musik, mode och media. Men vilka är dom egentligen, 90-talisterna? et är lätt att glömma bort, men en gång var faktiskt tygskor, stuprörsjeans och skjorta det absolut fulaste och nördigaste man kunde tänka sig. Converse var inte coolt, och ingen trodde att 80-talets leggings, jeansjackor och leopardmönster skulle se dagens
Nöjesnytt Kalmar Studentliv
Nöjesnytt Kalmar Notiser
Nöjesnytt Kalmar Serier
Nöjesnytt Kalmar Digilistan