Energigas 1
Nya nischmarknader för gasol i Europa Tuffare uts
läppskrav har lett till ökat intresse för att byta olja mot gasol inom industrin i Europa. Det gäller även för gasol som fordonsbränsle efter dieselskandalerna. Samtidigt öppnar sig nya nischmarknader inom sjöfart och för energiproduktion, enligt Samuel Maubanc, generalsekreterare på den europeiska gasolorganisationen som nyligen bytt namn till Liquid gas Europe. Flera faktorer talar för att gasolförsäljningen kan öka i Europa under de närmaste åren enligt Samuel Maubanc på Liquid gas Europe. – Vi ser en potential både inom industrin och på nya nischmarknader. Exempelvis inom sjöfart och för energiproduktion på avlägsna platser som saknar naturgasnät och där man i dag använder diesel. Alternativ för rederierna I takt med att den internationella sjöfartsorganisationen IMO skärper utsläppskraven behöver rederierna hitta nya alternativ. Ett är gasol, och enligt Samuel Maubanc kommer flera gasoldrivna fartyg snart kryssa på världshaven. I första hand gäller det fartyg som fraktar gasol. – För dem blir det en väldigt kostnadseffektiv lösning att de också kan drivas med samma bränsle, säger han. En annan ny nisch för gasol är öar och andra avlägsna platser som vill bort från sitt dieselberoende. Turistorter märker till exempel ett 24 ENERGIGAS NR 4 2018 ökat tryck från gästerna att energiproduktionen ska vara miljöanpassad och då är gasol ett bättre alternativ än diesel, enligt Samuel Maubanc. – Samma sak gäller för livsmedelsindustrin där vi ser att till exempel bryggerier letar alternativ. Växer som fordonsbränsle I spåren av dieselskandalen växer gasol även som fordonsbränsle. I länder som Italien och Polen är det redan ett väl etablerat alternativ, och tillväxten är snabb i till exempel Spanien och Grekland. Även i Tyskland ökar efterfrågan på ”autogas” som gasol kallas som fordonsbränsle. – Många som inte längre tror på diesel ser ”Vi ser en potential både inom industrin och på nya nischmarknader som sjöfart och för energiproduktion på avlägsna platser som saknar naturgasnät. ” Samuel Maubanc, generalsekreterare på Liquid gas Europe gasol som ett bra alternativ, säger Samuel Maubanc. Inom industrin finns också en ökad efterfrågan som drivs av allt tuffare miljökrav. Genom att byta från kol, olja eller diesel till gasol minskas koldioxidutsläppen samtidigt som utsläppen av sot, partiklar och svavel i praktiken försvinner. Även utsläppen av kväveföreningar minskar kraftigt. Liquid gas Europe arbetar aktivt med att öka medvetenheten om hur särskilt sotpartiklar bidrar till klimatförändringarna. Sot bildas vid ofullständig förbränning av fossila bränslen och biomassa. Dieselskandalerna har gjort att politikerna har fått upp ögonen även för dessa partikelutsläpp, menar Samuel Maubanc. – De har börjat förstå att dålig luft faktiskt dödar. Klargörande namnbyte Namnbytet till Liquid gas Europe (tidigare The European LPG Association, AEGPL) är ett led i att bli tydligare kring vad gasol står för. – Vårt gamla namn gjorde inte jobbet. När vi presenterade oss som AEGPL var det ingen som förstod vad vi gjorde. Nu behöver du inte vara energiexpert för att förstå att vi arbetar med flytande gas. En viktig pusselbit för marknaden för att gasol ska öka är att produktionen av förnybar gasol kommer i gång på allvar. De senaste åren har produktionen ökat med omkring 50 procent till 200 000 ton. Det motsvarar dock bara knappt en procent av den totala produk