KIA STORY 1
N 14 KIASTORY 2/2015 är jag rullar in på parkerin
gsplatsen vid Barkarby handelsplats är det tidig förmiddag och tunnsått med besökare. En äldre man har precis klivit ut ur sin cee’d och stannar upp för att titta på släktingen – min cee’d Sportswagon GT Line i knallröd blank lack. – Den var fin hördu, är den helt ny, frågar han. Jo, så är det ju. Den cee’d jag provkör är en av de första i Sverige med det sportiga designspråket GT Line. Så småningom kommer samtliga modeller av cee’d att erbjudas i GT Line, men storsäljaren Sportswagon är först ut. GT Line innebär bland annat LED-ljus i iskubsformat i fronten, nya bredare stötfångare, dubbla utblås där bak och nydesignade 17-tums lättmetallfälgar. Även där bak är det LED-ljus som gäller. Den äldre mannen, som presenterar sig som Bengt, lyssnar uppmärksamt när jag berättar lite om GT Line och tar en tur runt bilen för att skärskåda hur den skiljer sig från hans egen. – De är ju fina de där som du kallar iskuberna, och LED-ljus är ju väldigt bra förstås. Får man kika lite hur den ser ut inuti också? Jo, men visst, säger jag och öppnar förardörren. Därinne möter han stolar med en klädsel i grått, svart och vitt med grå sömmar och GT Line-loggor. Den läderklädda ratten är liten och sportig med en rak kant nedtill och instrumentbrädan kläds bland annat av detaljer i svart pianolack. Att pedalerna är i aluminium blir han väldigt förtjust i. – Bra med så stor skärm och visst har den en backkamera, frågar Bengt och petar lite försiktigt på den sju tum stora pekskärmen där man kan koppla upp sig trådlöst från mobiltelefonen och förutom backkameran förstås ställa in alla platser man vill navigera till. – Ja, jag är ju nöjd med min bil men man kanske skulle fundera på om man ska uppgradera nån gång. Vi får se, säger Bengt som gärna vill veta mer om motor och pris innan han slutligen promenerar iväg till affären där han ska lämna tillbaka en vara han är missnöjd med. GT LINE HAR en uppgraderad motor som nu erbjuder 136 hästkrafter i stället för 128 och har ett vridmoment på imponerande 300 newtonmeter. Växlar gör man med en sexväxlad manuell låda som är standardutrustningen eller väljer som jag en sjustegad dubbelkoppGT Line innebär bland annat LED-ljus i iskubsformat i fronten, nya bredare stötfångare, dubbla utblås där bak och nydesignade 17-tums lättmetallfälgar. lingslåda som ger en både sportig och smidig körning. Det har jag nämligen testat på en landsväg i närheten innan kaffepausen vid Barkarby handelsplats. Att bilen har ett nytt beräkningssystem för kraftfördelningen och att fjädringen och chassit förbättrats märks faktiskt tydligt om man jämför med min tidigare provkörning av den här modellen. I kombination med de otroligt mjuka och nästan omärkbara växlingarna blir körningen roligare och det känns som bilen ligger som ett strykjärn på vägen – för att använda ett klassiskt omdöme om en sportig bil. Med GT Line får man verkligen en blickfångare på garageuppfarten, och det märktes att min nyfunna kompis Bengt från parkeringsplatsen nog gärna hade bytt bil med mig. Det är svårt att hitta något negativt med designen och de nya trevliga köregenskaperna.