KIA STORY 1
Branschen kräver dieseltest Förra vintern drabbad
es tusentals svenska dieselbilsägare av igensatta bränslefilter. Nu riskerar samma sak att hända igen, om inte branschen kommer överens om nya testmetoder. BIL Sweden vill införa ett obligatoriskt filtrerbarhetstest för all diesel, liknande det som finns i England. TEXT ERIK GUSTAFSSON I DECEMBER FÖRRA ÅRET blåste det upp en rejäl konflikt i bil-Sverige. Kia, tillsammans med sju andra biltillverkare, hade i flera år uppmärksammat problem med igensatta bränslefilter på sina dieseldrivna bilar. Förutom att det krävdes filterbyte utgjorde problemet även en potentiell fara med plötsligt orkeslösa motorer. Efter noggranna efterforskningar och djupgående undersökningar hade problemet ringats in – det drabbade nämligen främst bilägare som tankat Diesel Bio+ hos OKQ8, Tanka och Qstar. Därför uppmanade BIL Sweden, tillsammans med Kia, OKQ8 att införa filtrerbarhetstest (FBT) på sin diesel. OKQ8 kontrade med att deras diesel visst uppfyllde rådande standard, men sänkte trots det andelen biodrivmedel (RME) innan man i april till sist meddelade att man gör som de flesta bränslebolag i Sverige – tillsätter ett additiv. – Nu vet vi dock inte i vilken utsträckning som additivet löser problemet, för igensatta bränslefilter finns fortfarande. Det är visserligen mångfalt större under perioder när temperaturen växlar mellan plus och minus, men vi har statistik på igensatta filter fram till augusti, säger Gunnar Persson, teknisk expert på Kia. I Storbritannien har man de senaste åren upplevt liknande problem med igensatta bränslefilter, även där främst under vinterhalvåret. Därför har man till i 18 KIASTORY 2/2015 år gjort Filter Blocking Tendency-test (FBT) obligatoriskt under vinterhalvåret. Alla leverantörer av dieselbränsle måste nu testa sin diesel, vilket man hoppas ska leda till att problemet försvinner eller minskar radikalt. SAMMA TEST VILL nu Sveriges bilbransch med BIL Sweden i spetsen göra obligatoriskt även för svenska bränsleleverantörer. – Mot bakgrund av att Gunnar Persson England har infört det här testet vore det väsentligt att göra samma sak här, vilket vi för diskussioner om med Transportstyrelsen och Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet. Nu är det snart vinter igen och vårt mål, tillsammans med alla biltillverkare, är att införa ett funktionstest av bränslet för att minimera risken för problemen, säger Anders Norén på BIL Sweden. Att som i Storbritannien göra testet obligatoriskt för allt dieselbränsle är dock inte möjligt i Sverige, erkänner både Gunnar Persson och Anders Norén. – I England blandas biodrivmedel (t ex RME) och additiv i cisternerna medan man i Sverige blandar det direkt i tankbilen. Ett obligatoriskt test för varje tankbil vore därför ogörbart i Sverige, men vi tycker det är okej om man inför stickprov, säger Anders. – Dessutom måste additiven skräddarsys beroende på vilken typ av diesel man har. Pumpar man upp sin egen olja som man själv raffinerar är det enklare att utforma ett additiv som passar. Köper man däremot produkten från marknaden varierar kvaliteten, vilket gör det svårt att skapa ett universellt additiv, avslutar Gunnar Persson. FAKTA Detta har hänt Vintern 2011–2012: Kia uppmärksammade onaturligt många fall av igensatt bränslefilter. Vanligtvis ska filterbyte ske först efter 6 000 mil, nu fanns det fall där byte krävdes redan efter 1 000 mil. Februari 2012: Kia får en skriftlig fråga från OKQ8 om man noterat några problem med filterigensättningar relaterat till deras bränsle, men då var inte orsaken kartlagd hos Kia. Vintern 2012-2013: Samtliga drabbade bilägare fick svara på frågor om hur och var de hade tankat. Problemet ringades in. Två av varandra oberoende laboratorier fastställer att den geléaktiga föroreningen som satt igen bränslena är oxiderad RME. December 2014: Kia uppmanade sina bilägare att helst undvika Diesel Bio+. Därefter sänker OKQ8 halten RME i sin diesel från sju till fem procent. April 2015: OKQ8 meddelar att man ska tillsätta ett additiv till sitt dieselbränsle. Bilbranschen vill fortfarande införa filtertestet: ”Vi vill ha funktionstest i stället för åtgärd”, menar Anders Norén på Bil Sweden. Oktober 2015: Diskussionerna mellan BIL Sweden, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet och Transportstyrelsen fortsätter. BIL Sweden hoppas på skyndsamt införande av testet.