KIA STORY 1
Fredrik Jonasson och hans Vattenfallstrajpade Sor
ento möter upp Erik Nolberger och Rickard Wisemark. – Bilen är skön att åka i. Jag brukar köra på eco-inställning som ger lägre varvtal, säger Fredrik. Vi åker till Hölleforsens kraftstation där det produceras el motsvarande elförbrukning i en Staffan Borglund gillar automatlådan i sin Sorento. mellanstor stad som Lidköping – där Rickard har sitt lokalkontor. Vi dricker gott kokkaffe med arbetslaget som berättar att de kört 2 000 mil med bilen, ofta under beredskapsveckor. Att det är hög markfrigång behövs på snöiga vägar. – Det är en trevlig bil att köra. Mycket bil för pengarna, säger Håkan Sundberg. En sak som de inte fått igång är att starta motorvärmaren via mobilen. Men när de laddat ner en app fungerar allt som det ska. VI ÅKER VIDARE förbi den guldglänsande Thailändska paviljongen, byggd till minne av en thailändsk kung på besök 1897. Efter lunch med thaimat på hotellet i Bispgården går färden till kraftverket i Midskog. Elstolparna reser sig höga och det surrar i ledningarna. Vi träffar personalen som kört 3 200 mil med sin Kia Sorento. – Bilen går bra även med släpvagn. Suveränt att det är automatlåda, det sparar kopplingen, säger Staffan Borglund. Teknikerna är nöjda med komfort och säkerhet. Det är gott om älgar efter vägarna och då känns det bra att Euro NCAP gett bilen fem stjärnor i säkerhetsbetyg. Några önskemål diskuteras, bland annat av-isning på backkameran. På väg till flyget i Östersund berättar Rickard och Erik att en mindre bil också skräddarsytts för Vattenfalls tekniker. – Vi har tagit ut baksätet ur Kia Venga, och skärmat av mot kupén. I det stora bagageutrymmet finns plats för hyllor och annat, säger Rickard. Arbetet med att utforma bilen har varit spännande tycker de. – Kia Venga var den bil med bäst miljöprestanda, ekonomi och säkerhet. Med på köpet fick vi personbilskomforten, säger Erik som är mycket nöjd med samarbetet och att ha direktkontakt med Rickard. Efter framgångarna på privatmarknaden vill nu Kia växa på företagssidan i Sverige. En stor del av Rickards arbete är upphandlingar med stat och kommun. – I går vann vi en upphandling i Malmö med elbilen Kia Soul EV, berättar han. Att fler bilar går på el är förstås intressant för Vattenfall, menar Erik. Mycket händer på bilfronten och samarbete mellan företag ger utveckling. Att se hur bilarna fungerar ute i verkligheten är viktigt. Det var en bra dag i Jämtland. 37 KIASTORY 2/2015