KIA STORY 1
hennes forskning Din olycka – Genom att analysera
verkliga trafikolyckor kan Iréne Isaksson-Hellmans forskning leda till att vi alla kan färdas säkrare. TEXT ERIK GUSTAFSSON FOTO JONNY LINDH VARJE GÅNG en bil med trafikförsäkring hos If är inblandad i en olycka fylls Irene Isaksson-Hellmans databas på. Hon är trafikforskare på If och gör allt för att dagens olyckor ska undvikas i framtiden. – Bilarnas säkerhet har utvecklats enormt, men nu är det cyklister som är den trafikantgrupp som har mest antal skadade i Sverige. Det vill vi åtgärda, säger Irene. På bara tio år har antalet omkomna i trafiken minskat med 210 personer i Sverige, något vi till stora delar kan tacka utvecklingen av säkerheten i våra bilar för. En som har stenkoll på det här är trafikforskaren Irene Isaksson-Hellman som har som yrke att analysera olyckor, se samband och försöka skapa en tryggare framtid. – Det har skett en enorm utveckling av den passiva säkerheten. Men det är inte bara bilarna som utvecklas, man jobbar också infrastrukturmässigt. Ta bara rondeller som exempel. Visst händer det att man krockar, men inte lika allvarligt och i högre hastigheter som i en vanlig korsning, förklarar Irene över telefon från sitt forskningskontor på försäkringsbolaget If i Göteborg. Till 2020 har Sverige som mål att antalet omkomna i trafiken inte ska överstiga 220 personer, vilket i så fall blir en halvering av 2007 års nivå. Och visst har statistiken i flera år pekat åt rätt håll, tills det plötsligt vände. 2014 var året då antalet omkomna för första gången på flera år ökade. Men det handlar inte om vare sig motorcyklister eller bilister 38 KIASTORY 2/2015 Många olyckor beror helt enkelt på att bilisterna inte ser cyklister på samma sätt som andra bilar – utan om oskyddade trafikanter som cyklister, gående och mopedister. – Cyklister är den trafikantgrupp som har flest antal skadade, och för att komma till rätta med det har If sedan 2010 byggt upp en djupstudiedatabas med just nu 1 300 olyckor. När en bil försäkrad genom If är inblandad i en olycka med en oskyddad trafikant får jag reda på det, vilket ger oss ett unikt material som vi kan forska på. FÖR ATT SKYDDA cyklisterna har man på många ställen byggt separerade cykelbanor, men det har i stället flyttat olyckorna till korsningarna – eftersom det är där cyklister och bilar möts. – Många olyckor beror helt enkelt på att bilisterna inte ser cyklister på samma sätt som andra bilar, men cyklisten tror den är sedd. Men då kan vi genom databasen se vilka scenarier som uppstår. Därefter kan man bygga infrastruktur eller låta biltillverkaren skapa system som undviker dem. Irene betonar att det är just de aktiva säkerhetssystemen som är framtiden. Även om säkerhetsbältet fortfarande anses vara den viktigaste detaljen vid en olycka är antisladdsystemet nummer två. Ny forskning från If visar dessutom att autobromssystem minskar olyckorna med upp till 28 procent. För att verkligen minska olyckor krävs det därför fler och smartare system som hjälper föraren att göra rätt. – Men överlag är det ganska enkelt; visar vi hänsyn och samverkar i trafiken går det att undvika mycket. TRAFIKOLYCKOR Antalet omkomna i trafiken 2014: 270 personer. Antalet trafikolyckor med svår personskada 2014: 1 925 stycken. Bilar med Kia Bilförsäkring är försäkrade genom If, och omfattas därmed av Irenes forskning.