KIA STORY 1
FOTO SAMIR SOUDAH FOTO JENS NORDSTRÖM FÖRETAGSBIL
EN Thomas Bergefall, bilansvarig för Soya Group, är nöjd med koncernens senaste elbilstillskott. ”Målet är att enbart ha elbilar” ELBILAR ÄR INGET NYTT HOS SOYA GROUP. DEN FÖRSTA TOGS I BRUK AV ETT KONCERNENS BOLAG, WALLENIUS LINES, REDAN 2010. SEDAN DESS HAR DET KOMMIT TILL 23 ELBILAR. MED DE TVÅ SENASTE, KIA SOUL EV HAR KONCERNEN TAGIT ÄNNU ETT STEG MOT ATT NÅ MILJÖMÅLEN. – OMSORG OM MILJÖN är en del av vår värdegrund och då är det självklart att våra servicebilar ska ha minsta möjliga inverkan på miljön. Vårt mål är att växla ut företagets alla bilar till elbilar, säger Thomas Bergefall, som är bilansvarig i koncernen. – Vi kombinerar satsningen på elbilar med att alltid erbjuda alternativ till bil när medarbetarna ska ut på tjänsteärenden, som SL-kort, kontorscyklar och att alla resor inom Sverige ska ske med tåg. 2010 kom den första elbilen till Walleniusrederierna och sedan dess har man testat de flesta eldrivna modeller som kommit ut på den svenska marknaden. – Kia Soul EV är en väldigt bra elbil med hyfsad räckvidd och som känns som en riktig bil, säger han. Vi har bara hört lovord om den, till exempel att den accelererar snabbt vilket gör att man kan göra säkra omkörningar. Bilarna används som servicebilar av fastighetsskötarna och av kontorsservice. När de är ute på uppdrag så kommer koncernens logga på elbilen att synas mycket i Stockholmstrafiken. Också det ett bra sätt att visa att miljön är viktigt för Soya Group. – För att underlätta i vardagen har vi installerat egna laddningsstationer ute på de olika kontoren så förarna kan ladda sina bilar medan de är på plats. TEXT: Inger Sundelin Fakta: Soya Group består av ett antal företag som är verksamma inom huvudsakligen tre olika områden; shipping, fastigheter och vattenrening. Koncernen har ungefär 1500 anställda, varav cirka 300 arbetar i Stockholm. 50 KIASTORY 2/2014