KIA STORY 1
Ovan: Konceptbilen GT4 Stinger från Kia som överr
askade besökarna på bilsalongen i Detroit tidigare i år visades nu också upp i Genève. Den är utvecklad i Kalifornien och har en turboladdad motor med 315 hästkrafter under huven. ”En maskin för en verkligen entusiast” enligt Kias marknadsförare. lingsteamet jobbat hårt med att minimera buller och vibrationer, bland annat genom nyutvecklade bussningar, dämpare, fjädring och hjulupphängning. Grillen fram har numera ”mungiporna” riktade uppåt som i ett litet leende. 36-årige Napoleon Genot är creative design manager hos Kia i Frankfurt och det är han som har skapat det nya utseendet på suven. Han står och myser som en katt bredvid bilen när journalisterna noggrant fotograferar ”iskuberna” till dimljus på GT Line-versionen, och hasplåten därbak. – Det känns fantastiskt att äntligen få visa upp den nu, vi har ju jobbat i flera år med bilen, säger han och pekar på de egna skisserna och lermodellerna som hänger på väggen bakom bilen: – Vi hade en intern tävling mellan designkontoren i Korea, Kalifornien och Frankfurt och till slut vann mitt förslag. Det var lite som ett VM inom Kia så jag är förstås väldigt stolt, säger Napoleon Genot som tidigare tagit fram Kias konceptbil 2011 och även arbetat med pro_cee’d. Han tycker att den nya Sportage står ut från mängden och har fått mer muskler än tidigare, och vill helst kalla sin skapelse ”2.0”. 2.0 antyder ju en trådlöshet och visst är bilen uppkopplad – den genomgående trenden på 2015 års bilsalong är för övrigt att allt och alla är just uppkopplade och Kia är förstås med i leken. Här finns wifi via mobilen där man bland annat får direktinformation om trafik, väder etc, två usb-portar och navigator tillsammans med all möjlig infotainment i Kias eget cyberspacesystem. Pekskärmen är på åtta tum och enkel att knappa på. Och ljudsystemet med JBL:s åtta högtalare som Kia monterat in i den nya smäckra suven bådar gott. Interiört smälter man in i kupéns ”soft-touch”-material och att placera händerna på ratten som är rak i nederkant ger den där känslan av sportighet som Kias formgivare givetvis eftersträvar. Under huven går det att välja mellan tre motoralternativ och alla kommer att erbjudas i Sverige. Det är dels en 1,6 liters GDI-motor på 132 hästkrafter och ett vridmoment på 161 newtonmeter, dels en 1,7 liter CRDi på 115 hästar och ett vridmoment på 280 newtonmeter och slutligen en 2-liters CRDi på 185 hästar och ett vridmoment på hela 400 newtonmeter. Det kommer att finnas både sexväxlade manuella växellådor och en sexstegad automatlåda till 2,0 liter CRDi. För den som vill ha de eftertraktade bokstäverna GT på sin bil erbjuder Kia i Sverige GT-Linepaketet med bland annat dimljus i iskubsformat, hasplåtar i aluminium, dubbla utblås, 19-tumshjul och alufälgar. Sportage GT Line kommer att ha en mer distinkt fjädring än sitt snällare syskon. Det nya avancerade autobromssystemet kommer att finnas i Sportage när den börjar säljas på den europeiska marknaden nästa år. Nya Sportage kommer till Sverige redan första kvartalet 2016. KIASTORY 2/2015 9