Porsche Magasin 1
orsak till både hans goda fysik och hans uthållig
a framgångsresa. – Jag tror det är bra att man får kämpa lite grann. Så att inte allting är serverat. Många tror kanske att det är lätt att bli stjärna i en idrott. Men i slalom är det inte så enkelt. Inför ”andra åket” har jag gett mig tusan på att hålla jämna steg med Stenmark. Det är lönlöst såklart. När jag rundar hörnet till en transportsträcka mellan backarna ser jag Ingemar Stenmark, 63 år och nybliven morfar, gå ner i fartställning. Sedan är han försvunnen i ett moln av snörök. Kärleken till skidåkningen är onekligen intakt. BILKÖRNING ÄR SOM SLALOM Vi möts upp igen för fotografering senare på eftermiddagen. Ingemar kör oss genom byn till en av sina favoritplatser med vidunderlig utsikt över nejden. Jag tackar för den mäktiga skidupplevelsen på fjället. En skarp kontrast mot den stressiga vardagen i Stockholm. – Jag känner precis samma, kontrar Ingemar. Speciellt den här årstiden när det är soligt och kallt med fin snö. Något man alltid längtar tillbaka till. Normalt besöker Ingemar sitt Tärnaby två till tre gånger om året. Den här vintern har det blivit fler besök i Norrland då han även deltagit i Porsche Ice Experience, märkets populära förarutbildning på is. – Det var jättekul. Bilkörning på isbana är ju mycket som slalom, med linjeval och så. Den enda skillnaden är att i slalom har du ingen motor. Man kan inte bara gasa. Ingemar är en erfaren bilförare med många mils körning på halt underlag bakom sig. Mellan 1980 och 1989 när det var som mest intensivt i slalom-karriären körde han själv mellan alla världscuptävlingar. – Som längst var det 70 mil mellan två tävlingar i Frankrike och Italien. Det hände att det var halt. Jag hade aldrig snökedjor och man fick ju inte ha dubb där nere heller, men det funkade ändå. Det säger en del om hans kapacitet bakom ratten och känslan för halt underlag. Man blir nyfiken på om inte en framgångsrik person som har kört så mycket och som trivs med höga farter har haft några lustfyllda bilar. – Nej, egentligen inte. Jag har aldrig dragits till snabba bilar tidigare. Mer till praktiska modeller där det är lätt att slänga in skidorna. Men det är roligt att köra bil. I somras var vi på Gelleråsen och det var jättekul. Jag har kört lite gokart med skidlandslaget också när vi har varit på sommarläger. Man blir som ett barn, säger Ingemar och kisar förtjust med ögonen. Men Ingemar Stenmark har faktiskt en nästan livslång relation med Porsche. – Jag är uppvuxen med Porsche. Min pappa hade en 356:a från när jag föddes. Jag minns inte så mycket men jag har bilder från den tiden. Porsche är ett speciellt märke. Det fanns inte så fina bilar här i övrigt. Tyvärr fick historien om Tärnabys första Porsche ett snöpligt slut när en bekant till familjen Stenmark fick låna den och körde av vägen. Ingen blev allvarligt skadad i incidenten men efter det ”JAG ÄR UPPVUXEN MED MIN S O SCHE 356.” PAPPA P R 15 såldes bilen vidare. Idag kör Ingemar en Porsche Macan till vardags, en bil han fastnade för vid en provkörning. – Jag tyckte att den gick bra och var bekväm. Vi är ju tre stycken i familjen och den är lagom för oss, varken för liten eller för stor. Han lägger till att det nog skulle kunna bli fler bilar från Porsche hos familjen Stenmark framöver. – Det är mycket möjligt. Kanske något ännu sportigare. Problemet är att vi har stora vägbulor där vi bor. Så då får man parkera den två kilometer bort. Jag flikar in att det numera finns ”Front Axle Lift” att välja till sportbilarna från Porsche. En funktion som lyfter bilen 40 millimeter framtill så att man kan passera över exempelvis fartgupp. Plötsligt ser Ingemar nyfiken ut. På vägen tillbaka till hotellet kör vi in på Slalomvägen och stannar vid Ingemars barndomshem. Han pekar ut grannvillan där Stig Strand bodde. Det är mindre än 20 meter mellan husen där två av världens bästa slalomåkare växte upp.