Porsche Magasin 1
Depåstopp för Felix Rosenqvist och Chip Ganassi R
acing under loppet i Detroit. ”FELIX HAR EN VÄLDIGT, VÄLDIGT LJUS FRAMTID. HAN ÄR EN STOR TALANG.” Det långsiktiga målet är att vinna – Felix har en väldigt, väldigt ljus mästerskapet. Vilket betyder att han inte bara måste vinna race, han måste prestera bättre och jämnare än alla andra över en hel säsong. En uppgift som inte verkar skrämma 28-åringen från Värnamo. – I år har jag bevisat att jag inte är rädd för att slåss mot Josef Newgarden, Scott Dixon och Simon Pagenaud. Jag har gjort omkörningar som har skickat ett tydligt meddelande – Here I am! Nu kommer det nya killar som är hungriga. VÄNTAR PÅ FÖRSTA SEGERN Den stora frågan återstår: Kommer Felix Rosenqvist att bli en vinnare i Indycar? Både teamägaren Chip Ganassi och den pensionerade Indycar-stjärnan Dario Franchitti, som är Felix mentor, tror på honom. – Felix har vunnit i allt han har kört, säger Chip Ganassi. Tveklöst kommer han att bli en vinnare även med oss. Han sätter otroliga varvtider. 2019 har handlat om erfarenheter och lärande. Att använda misstag och krascher till att utveckla Felix till en mer komplett förare i framtiden. 30 framtid, säger Dario Franchitti. Han är en stor talang som lär sig att arbeta precis lika hårt och noggrant som de mest framgångsrika killarna i mästerskapet, som Scott Dixon. Farten finns verkligen där. Vi måste bara polera hans körning litegrann. Detta sagt av en fyrfaldig Indycarmästare som har vunnit Indy 500 tre gånger. Kanske är det just kombinationen av skärpa i körningen och erfarenheterna från säsongen 2019 som kommer att ge Felix Rosenqvist en flygande start på 2020. Mycket talar för det. Frågan är inte längre om den första segern kommer. Utan när. – Vi fortsätter i samma spår och kör smart. Jag kommer inte att gå över lik för att vinna tidigt i säsongen, säger Felix lite pillemariskt och lägger till att premiären i St. Petersburg körs på hans bästa bana och om segern kommer redan där så är det skönt. – St. Pete var mitt första race i Indycar i år och jag ledde 30 varv. Det vore ju konstigt om det gick sämre nästa år.