Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN CAYENNE TURBO S E-HYBRID PORSCHE
CAYENNE TURBO S E-HYBRID För första gången är toppmodellen av Porsche Cayenne en laddhybrid. Vi testkör nya Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid mellan Belgien och Tyskland. TEXT OSKAR HAMMARKRANTZ BILD PORSCHE AG 2013 PRESENTERADES supersportbilen Porsche 918 Spyder, som med sina extrema prestanda satte ett nytt rekord på Nürburgrings nordslinga med tiden 6:57, och därmed blev den första serieproducerade gatlegala bilen att nå under sju minuter. Året efter, 2014, började tävlingsbilen Porsche 919 Hybrid sina härjningar på banor världen över, med tre raka mästerskapstitlar och lika många segrar i Le Mans 24-timmarslopp. Så vad har då dessa extrema prestandamaskiner att göra med en praktisk familjebil som Porsche Cayenne? Jo, det var med dessa bilar Porsche utvecklade och lade grunden till den banbrytande hybridteknik och det arv som nu gör Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid till den snabbaste och starkaste Cayenne-modellen någonsin, och dessutom till den snabbaste och starkaste bilen i sin klass. PLATS OCH PRESTANDA En V8 på fyra liter som i samarbete med en elmotor ger 680 hästkrafter och 900 Nm och accelererar bilen från 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Siffror som skulle vara extrema för en liten sportbil, men som är nästan osannolika när man tänker på att det handlar om en praktisk familjebil med plats för fem och rejält med packning. Och som dessutom är ordentligt kompetent i skog och mark. Men siffror är en sak, och verkligheten något annat. Därför fick Porsche Magasin möjlighet att testköra den nya toppmodellen på småvägar och på Autobahn i gränstrakterna mellan Belgien, Holland och Tyskland. Medan vi rullar ut genom den lilla sömniga belgiska byn Bilzen samtidigt som vi bekantar oss med den nya, uppdaterade interiören hörs bara ett vinande och rullandet från däcken. Vi startar nämligen i hybrid-läget som låter oss köra enbart på eldrift så länge batteriladdningen räcker. Efter ytterligare några söndags38 STÖRST