Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN CAYENNE TURBO S E-HYBRID Den spor
tigt eleganta förarmiljön ger goda möjligheter att hålla full koll på bland annat körprogram och elförbrukning. Premiumkänslan från övriga modeller i Cayenne-familjen känns igen, liksom den ypperliga komforten. sömniga småbyar förväntar vi oss att bensinmotorn ska kopplas in när vi kommer upp på motorvägen. Men trots att vi kör i behagliga 130 km/h är det fortfarande på el. Det är först efter fyra mil, lagom till att vi kommer in i Holland, som bensinmotorn vaknar till. Det enda som märks är en liten klickkänsla i gaspedalen och att varvräknaren börjar röra på sig. En undersökning från myndigheten Trafikanalys visar att svenskens genomsnittliga bilresa till jobbet är 2,7 mil, vilket gör att räckvidden i Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid mer än väl räcker till, och att alla vardagsresor faktiskt kan göras på enbart eldrift. Snällt för både miljö och plånbok. När vi lämnar Holland för Tyskland, vilket endast märks genom att bilens infotainmentsystem inte längre visar en varning för 130 km/h utan istället att det är fri fart som gäller, vrider vi över rattvredet till sportläget. Chassit och stötdämparna stramas upp, och motorn varvar upp högre innan den växlar upp. Ned med gasen och se vad bilen går för. Blicken stadigt fäst på head-up-displayen och rakt, långt fram och hastighetsmätaren visar 253 km/h innan det är dags att bromsa lätt eftersom en lastbil dyker upp i fjärran. Vid 210 km/h sänks bilen ungefär 2 millimeter för att öka körstabiliteten och minska luftmotståndet. Inget vi hinner märka själva, men ännu ett hjälpsystem som effektivt arbetar i bakgrunden så att föraren ska kunna koncentrera sig på körningen. Displayen visar att inbromsningen effektivt ger batterierna extra laddning. På några sekunder har alltså bilen förvandlats från förnuftig familjelastare med nollutsläpp till en högkompetent sportbil som enkelt, stabilt och bekvämt tar sig förbi det mesta på Autobahn. Med både Holland och de andra bilarna långt bak i back40 spegeln får vi möjlighet att bekanta oss med alla assistanssystem. Nya Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid, som också finns i elegant, sportigt Coupé-utförande, har en rad olika assistanssystem som gör färden roligare, mer bekväm och framför allt säkrare. Vi vrider över rattreglaget till hybrid-läget, slår på den adaptiva farthållaren, ställer in hastighet och avstånd och följer mjukt och elegant med i trafikrytmen. Lane Keep Assist och Lane Change Assist hjälper smidigt till genom att hålla oss kvar i filen när vi försöker byta och har slarvat med döda vinkeln-kollen. Vi lämnar Autobahn för en stund och kör upp mot en kyrka i en liten by. Vid en trång vändplats tar vi hjälp av Park Assist med Surround View, som ger oss fågelperspektiv på den knepiga situationen. När vi åker ut på en åker för att ta lite bilder kopplar vi om till offroad-läge, som höjer chassit till maximala 245 millimeter. När vi åter rullar in de sista kilometerna mot lunchstället, i skuggan av fotbollsarenan Borrussia-Park i Mönchengladbach, har våra inbromsningar samlat ihop så mycket ny energi till batterierna att vi återigen kör på endast eldrift. Den högkompetenta sportbilen har förvandlats tillbaka till en praktisk familjebil. Helt utan utsläpp. Ett imponerande förvandlingsnummer. LADDAD LAGUPPSTÄLLNING Samtidigt släpps också en ny version av Porsche Cayenne E-Hybrid, som för första gången också kommer i Coupé-utförande. Här handlar det om en systemeffekt på 462 hästkrafter med ett vridmoment på 700 Nm och en elräckvidd på upp till 43 kilometer. Tillsammans utgör de fyra laddhybridmodellerna av Porsche Cayenne en ovanligt laddad och stark laguppställning.