Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PIKES PEAK ETT RACE MOT TOPPEN Pi
kes Peak har kallats världens mest skräckinjagande och skoningslösa motortävling. Gustav Lundh från Porsche Center Malmö ställde upp i årets upplaga av ”Race to the clouds”. TEXT FREDRIK HULDT FOTO LARRY CHEN & PRIVAT INDIANAPOLIS 500 och 24-timmarstävlingarna på Le Mans och Nürburgring nämns ofta i diskussionerna om vilka motortävlingar som erbjuder den största förarutmaningen. Den som på allvar söker det ultimata mandomsprovet bör dock titta närmare på Pikes Peak International Hill Climb, eller ”Race to the clouds” som den också kallas. Backtävlingen arrangeras i Colorado den första söndagen i juni varje år och startades redan 1916 av den lokala entreprenören och filantropen Spencer ”Spec” Penrose. Banan består av 20 kilometer landsväg längs nordsluttningen av berget Pikes Peak. Starten går vid 2 862 meter över havet och på vägen mot mållinjen på 4 300 meters höjd avverkar förarna 1 438 höjdmeter och 156 kurvor som alla kantas av många skräckinjagande stup. SKRÄMMANDE OCH SKONINGSLÖS Gustav Lundh, vd för Ferdinandgruppen som driver Porsche Center i Malmö och i Helsingborg, körde årets upplaga med en Porsche Cayman GT4 och frågan är såklart varför han kände sig lockad att utsätta sig själv för detta äventyr. – Det låter kanske egoistiskt men det är en bucketlist-grej, säger Gustav. Jag är ett extremt ”petrolhead”, jag läser allt man kan läsa om bilar och har följt tävlingarna på Pikes Peak i många år. Climb Dance, den kärleksfullt producerade mini-dokumentären med Ari Vatanens rekordkörning 1988 har varit en viktig inspirationskälla. Filmen är en dramatisk skildring av Pikes Peak från en tid innan vägen fick några som helst livlinor. Trots att Pikes Peak idag har fått både asfaltsbeläggning och vägräcken menar Gustav att tävlingen på alla sätt lever upp till sitt rykte som både skrämmande och skoningslös. – Man kör racerbil på tid längs en väg som absolut inte är avsedd att köra racerbil på. De räcken som finns är till för att fånga upp turister som tappar bromsarna när de kör nedför backen. Som de är utformade räddar de inga liv på oss som kör uppför. 42