Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PIKES PEAK 156 kurvor och 1 438 h
öjdmeter garanterar en annorlunda racingupplevelse. ”JAG KOM UPP OSKADD MED HEL BIL. DET ÄR DET VIKTIGASTE.” Svårighetsgraden och de stora riskerna är anledningen till att tävlingen är en ”invitational”, alltså endast öppen för inbjudna förare. Gustav fick erbjudandet förra sommaren av en god vän som driver Porsche Center Colorado Springs och som också tävlar på Pikes Peak. I fjol skapade Porsche samtidigt en officiell klass för ändamålet, Porsche Pikes Peak Trophy by Yokohama som körs med 718 Cayman GT4. – Tävlingen är upplagd lite som Scuderia Hanseats förarkurs på Nürburgrings nordslinga. Man tränar på sektion efter sektion av banan under en vecka. LUFTEN BLIR TUNNARE Eftersom banan är allmän väg och endast tillgänglig för tävlingsförarna mellan gryning och 09:00 på morgonen stiger deltagarna upp 02:00 varje natt. Testerna på berget påbörjas alltså i mörker och ofta i 44 minusgrader. Upplägget innebär i sig en extra utmaning, framförallt för förstagångsdeltagare. – När man står på startlinjen och ska genomföra sitt tävlingsåk är det första gången man kör hela sträckan. Ju närmare toppen förarna kommer, desto mer skräckinjagande blir stupen vid sidan om vägen. Luften blir tunnare och tunnare samtidigt som musklerna blir svagare och reflexerna långsammare. Den syrefattiga luften på hög höjd drabbar även bilarnas förbränningsmotorer som tappar närmare 30 procent av sin toppeffekt jämfört med styrkan nere vid starten. Därför är det kanske inte så konstigt att banrekordet innehas av en helelektrisk racerbil. Romain Dumas, dubbel segrare på Le Mans och tre gånger vinnare av Nürburgring 24-timmars, körde förra året prototypen VW I.D. R. i mål på tiden