Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN IKONEN ”Ring Knutstorp tillhör de
n gamla sortens härliga racingarenor.” Villeneuve och evige rivalen Michael Schumacher 1997. – Jag är kanadensare och jag bor i Schweiz. Jag åker slalom och jag spelar hockey. Kyla är bra. Det betyder bara att det tar lite längre tid att få upp värmen i däcken. Nästa fråga. Vi tar oss istället 22 år tillbaka i tiden. Till det som skulle bli ett av de mest dramatiska och omtalade ögonblicken i motorsporthistorien. Jerez 1997. Vid tidpunkten var Villeneuve 26 år gammal. En ung kille som Frank Williams rekryterat till F1 för att utmana Michael Schumacher och för att uppfylla pappa Gilles världsmästarlöften. Med en mästerskapsseger i CART och vinsten i Indy 500 under bältet stormade den unge kanadensaren in på F1-scenen full av självförtroende. I slutet av 1997 befann han sig i en hård segerduell med Schumacher. – Det startade redan på tävlingen innan finalen på Suzuka, säger Villeneuve med intensiv blick. Jag blev diskvalificerad för en minimal förseelse på första träningen. Det kändes som att vi hade hela F1-organisationen emot oss. Diskningen i Japan utlöste ett politiskt ställningskrig där Villeneuve kände sig tvungen att använda medierna för att påminna folk om hur Schumacher hade vunnit sitt senaste mästerskap. Genom att köra på dåvarande konkurrenten Damon Hill. – Genom hela sista racet låg jag bakom Michael. Jag kunde se var jag var snabbare och var jag kunde bromsa senare. Jag visste exakt var det skulle ske. Vid den andra omgången av depåstopp stannade Schumacher ett par varv före Villeneuve. Han visste att han hade två varv med fräschare gummi på sig att köra om. – Det var nu eller aldrig. När vi bromsade var jag en meter närmare än vid något av de tidigare varven. Jag var precis på gränsen. Villeneuve lever ögonblicket när han berättar om hur han 58 dyker ner på insidan av Schumacher i Dry Sack-kurvan på Jerez. Tysken blev överraskad och reagerade instinktivt, precis som Villeneuve hade förutsett, genom att styra in i sidan på hans bil. Efter sammanstötningen hamnade Schumacher i sandfållan och bröt. Medan Villeneuve kunde ta sin haltande bil i mål som nybliven världsmästare. – Det var enda sättet att ta honom. En stor risk, men det var det värt. För ärligt talat, vad är det för mening med att sluta tvåa? Villeneuve har säkert berättat historien 1 000 gånger, men han ser genuint lättad ut över att han faktiskt blev världsmästare även i denna intervju. – Det var mitt mest intensiva ögonblick i en racerbil, tillsammans med segern i Indy 500 såklart. Jag påminner om att vi har två svenskar med i årets Indy 500 som säkert vill veta hur det känns att dricka den berömda mjölken som vinnaren får direkt efter målgång. – Jag älskar mjölk så det var okej, skrattar Villeneuve. Indy 500 är ett av dessa race där du kan tävla i 30 år och vara bäst men ändå inte vinna. Man får kasta sina tärningar. LE MANS OCH INDY 500 När ämnet Jacques Villeneuve diskuteras är Jerez alltid det stora samtalsämnet. Få verkar känna till att han var väldigt nära att vinna i 24-timmars på Le Mans också. I kombination med framgången i Indy 500 hade det placerat honom i ett unikt fack som hittills bara innehåller en enda förare. Graham Hill, Damon Hills pappa, är ensam i historien att uppnå en Triple Crown, motorsportens heliga Graal. – Ja, vi lyckades förlora den segern. Jag var upprörd och förmodligen den enda som inte log på prispallen. Le Mans är ett BILD GETTY IMAGES