Nordisk Lager & Logistik 1
LOGISTIK Göteborgs hamn är både stor och komplex.
Foto: Göteborgs hamn på Risholmen som ligger i Göteborgs hamninlopp. Risholmen blir en hamn för förnyelsebar energi. Dagens energihamnar räcker tyvärr inte till. För att kunna ställa om från olja till andra energislag behövs en förstärkning av infrastrukturen. En helt ny hamndel ska också byggas väster om den befintliga roroterminalen vid Arendal. Den nya terminalen ska hantera intraeuropeiskt gods. Byggstart är planerad till 2016. Med den nya terminalen i Arendal kan Göteborg möta näringslivets krav på ökade volymer. Både container- och rorofartyg kan anlöpa hit. Hållbarhet är förstås ett viktigt element när den nya hamnen byggs. Exempelvis är alla nya kajlägen förberedda för elanslutande fartyg. Hela den nya hamnen i Arendal beräknas kunna tas i drift någon gång efter 2020, men delar av hamnen kommer kunna tas i anspråk redan under byggtiden. Så framtiden ser ljus ut för Göteborgs hamn som det verkar. FAKTA: Utbyggnad av Göteborgs hamn Byggtid: 2016-2020 220 000 kvadratmeter ny hamnyta Intraeuropeiskt containergods & RoRo-trafik Hållbarhetsfokus: Elanslutning till fartygen och järnvägsanslutning Möjlighet till användning av muddermassor under bygget NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 11