Nordisk Lager & Logistik 1
MÄSSA Det fanns otaliga tillfällen att diskutera
truckar på mässan i år. Foto: Christer Wiik Logistikdelen lite från ovan. Foto: Hans Loord Var är det egentligen lämpligt att 74 tons lastbilar körs? Den frågan ställer Trafikverket. Foto: Christer Wiik Green Cargo hanterar intermodalitet, det vil säga omlastning mellan fordonsslag. Foto: Christer Wiik tänkas stärka det svenska näringslivets möjligheter till effektiva godstransporter i närtid. Vårt grannland Finland införde 76 tons lastbilar redan 2013, enligt branschorganisationen Skogsindustrierna, som ser positivt på en tonnageökning. För att nyttan med 74 ton ska bli så stor som möjligt för samhället är det, enligt Skogsindustrierna, viktigt att konceptet implementeras i hela landet och inte bara på europavägarna. Men Anna Johansson vill som sagt först se en ordentlig utredning i frågan. – Det handlar om att se vad bärigheten på broar och vägar i hela landet klarar av och det ska också göras på ett sätt som inte orsakar att gods flyttas från järnväg till väg, sade Anna Johansson som också ville passa på att lyfta upphandlingsförfarandet inom transportsektorn, om vilka parametrar som här styr – Om lägsta pris är det enda som styr i transportnäringen kommer det leda till en stagnerande marknad, sade Anna Johansson, som också har flera ess i rockärmen vad gäller åtgärder mot den fuskande delen av åkerisektorn som bedriver en oschysst konkurrens gentemot de laglydiga företagen. Här nämndes bland annat åtgärder om klampning och en hög sanktionsavgift för cabotagebrott. Vad gäller uppdraget om 74-tons-lastbilarna ska detta enligt regeringen redovisas till Näringsdepartementet senast den 30 november 2015. Green Cargo i nya samarbeten En transporttrend som blivit allt tydligare under senare år är att varken politiker eller näringslivsföreträdare vill se transportslag konkurrera med varandra utan hellre komplettera varandra på bästa sätt och just NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 17