Nordisk Lager & Logistik 1
MÄSSA – I konkurrens med många andra värdiga kand
idater har vinnarna utmärkt sig lite extra. Kommunerna har identifierat ett framgångsrikt koncept som visat sig mycket lyckat. Lösningen utgår ifrån en samverkanstanke där kommunerna tillsammans styr hur transporterna ska se ut, i nära samarbete med sin transportör. Idén är inte bara innovativ, utan den har visat på bra resultat. Faktorer som har varit viktiga för oss att kunna se innan vi utsåg vinnaren, berättade prisutdelare Minoo Akhtarzand, som förutom ordförande i ett av råden (Småland) även är landshövding i Jönköpings län. De övriga värdiga kandidaterna var från Norr- och Västerbotten, SCA Logistics, från Mittsverige, Rush Rail, och från Småland, Evald Karlssons åkeri. Skanskas lagerkoncept prisat Ett annat bolag som prisades på vid Logistik & Transportmässan i Göteborg var Skanska, som med sitt lagerkoncept ”Orrekulla Kubiklager” utsågs till ”Årets Intralogistiklösning” Motiveringen är att kubiklager är en modern och flexibel lösning där kunden kan välja storlek och funktion på sin lageryta. I vinnarmotiveringen uppmärksammandes ”Orrekulla Kubiklagers” flexibilitet särskilt och det beskrivs som en modern och anläggning där lagerkunder kan välja storlek och funktion på ”sin” lageryta. Man får extra plus för att man kan skräddarsy var kontor, omklädningsrum och andra faciliteter ska vara placerade. – Det känns fantastiskt att få ta emot priset för årets intralogistiklösning 2015. Utmärkelsen ser vi som ett bevis på att vi lyckats med vårt arbete, säger Henrik Ahnström, Marknadsområdeschef Logistik i Skanska Fastigheter Göteborg. E-handeln har blivit mobil E-handel, B2C, on-line, direct-to-home-distribution, kärt barn har många namn. Men denna trend har hur som helst verkligen nu fått fart och är på väg att ändra logistiksektorn i dess grund. Men numera använder inte e-handelskonsumenterna sin dator lika frekvent som bara för något år sedan. En ny undersökning från Bring visar nämligen att allt fler svenska nätshoppare föredrar att använda mobil och surfplatta för att söka information om varor de planerar att köpa. 2015 uppger över 30 procent att de använder mobil och surfplatta för att ta reda på information. Det är en ökning med hela 136 procent från föregående år, enligt rapporten. Samtidigt är det bara ungefär en av fem svenskar som uppger att de faktiskt genomför själva köpet via mobil eller surfplatta. – I Sverige väljer överraskande många 20 NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 En av de simulatorer som fanns på mässan där man kunde testa själv. Foto: Hans Loord konsumenter datorn när de ska köpa varor. Trots en kraftig ökning på hela 42 procent för mobila enheter jämfört med förra året är andelen fortfarande mycket låg. Det kan ha att göra med att många svenska nätbutiker fortfarande inte fullt ut är anpassade för mobila enheter eller har krångliga betalningslösningar som skapar problem på mindre skärmar. Det är dessutom mer komplicerat att köpa en fysisk vara på mobilen än en tjänst, t.ex. en biljett, säger Johan Holgersson, e-handelsexpert på Bring. Automatiseringstrend bland truckarna… Logistik & Transportmässan i Göteborg huserade i år också Nordens största Truckmässa, Truck 2015. Ett 20-tal utställare från truckbranschen fanns på plats i och i anslutning till Svenska Mässans lokaler för att demonstrera sina fordon för tunga lyft. I en av montrarna på Svenska Mässsan i Göteborg gled två gula truckar fram till synes helt utan någon som helst påverkan lastade med dryckesburkar alternativt godis. De utgör exempel på en trend i lager och logistikbranschen. Helt automatiserade, styrda av en programvara utifrån en given karta och med sensorer på väggarna som avgör var de befinner sig i varje ögonblick.