Nordisk Lager & Logistik 1
MÄSSA mer till plockaren. Då lagerautomaten byggs
i 8, 10, 12 eller 14 meter höga installationer, friläggs därmed serviceyta för bilmekanikerna. Leif berättar att en annan vanlig lagerautomat är hissautomaten. Plockaren står då kvar på samma ställe varpå hissen hämtar en viss hylla, plockaren tar materialet och hissen åker upp med hyllan igen. Systemet skapar således en ergonomisk och säker arbetsmiljö. – Hissautomaten är väldigt flexibel och Truckarna ser ut att ha ett eget liv. Foto: Hans Loord Ulrika Bohman Troubat vill hjälpa till med trafikinformation. Foto: Hans Loord kan förvara större detaljer än ett paternosterverk. En annan fördel med lagerautomater är deras styrsystem, där man lätt kan söka på ett artikelnummer eller benämning för att hitta ett verktyg, reservdel eller förbrukningsartikel samt vilken servicetekniker som plockat ut den. Detta underlättar stort vid bland annat revisionsbesök, säger Leif. Trafikinformation i realtid När lastbilen, bussen eller någon annan vägburen transport är på väg uppstår då och då flaskhalsar på grund av trafikolyckor, tillfälliga köer, trafikomläggningar eller annat. Det vore förstås bra om det för logistikföretagen på förhand fick information om detta för att snabbt kunna byta rutt, ändra tid eller på annat sätt anpassa transporten för att optimera leveransen till kunderna. Detta har företaget Mindconnet tagit fasta på. – Vi har tjänsterna Cityflow navigering och Cityflow Sortering som ska hantera detta. Navigeringen presenterar upp till tre färdvägsförslag baserat på realtidsbedömning av de absolut snabbaste rutterna från start till mål. Sorteringen kan med en knapptryckning sortera de olika logistikuppdragen för att man ska kunna prioritera dem, berättar Ulrika Bohman Troubat, Head of Marketing på Mindconnect. Bra Vision visade upp sin Backkamera. Foto: Christer Wiik – Det fungerar ungefär som GPS, men där det normalt handlar om satelliter handlar det här om de sensorer som sitter på väggarna, berättar Peter Gustafsson vid Soft Design RTS AB. Det begrepp som vi sysslar med kallas AGV, vilket betyder Automated Guided Vehicles. Trenden är att alltfler företag intresserar sig för automatiska truckar särskilt på grund av riskminimering. … och i lagret Automatiseringstrenden slår även igenom i lagersektorn. En av utställarna Constructor, ville demonstrera hur man hjälp av lagerautomater som paternosterverk och hissautomater, kan hjälpa bland annat bilverkstäder att frilägga stora ytor vilket bland annat ökar utrymmet för serviceteknikerna. – Paternosterverk kom i mitten på 80talet och hissautomater mot slutet av 90talet. Då var lagerautomater enbart till för vanliga lager, men har under de senaste fem åren blivit allt vanligare inom bilverkstäder, berättar Leif Larsson, vd på Constructor. Ett paternosterverk är en tidseffektiv lagerautomat som är anpassad för mindre detaljer. Hyllorna rör sig via en roterande kedja, varpå materialet automatiskt kom360 graders kamera väcker döda vinklar till liv Det svenska bolaget, Bra Vision, tillverkare av sensorer och kamerasystem, var på plats på Logistik & Transport för att demonstrera ett urval av sina senaste innovationer. Under parollen ”Se dig själv i fågelperspektiv” vill man uppmärksamma det intelligenta kamerasystemet ”Backeye 360” som ger föraren en fullständig överblick av fordonet och det som finns kring det, i realtid. Backeye 360 bygger på fyra vidvinkelkameror som placeras på fordonets front, långsidor och baksida. Bildmaterialet från dessa kameror bearbetas fortlöpande och presenteras i en enda bild, med 360 graders NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 21