Nordisk Lager & Logistik 1
MÄSSA På Transport & Logistikmässan i München pre
senterades Ivecos visionära SUV-liknande transporter, vars chassi, som är av glasfiber eller motsvarande konstgjort material, kommer att väga 50 procent mindre än hos motsvarande fordon. Foto: Markku Björkman europeiska logistikbranschen ihop med digitalisering. Vi befinner oss i en omfattande process för digitalisering och Tyskland är ett slags logistiskt Heartland i mitten av Europa, sade ministern. Dobrindt uttalade sitt stöd till superlånga långtradare på tyska vägar. Dessutom kommer tio motorvägavsnitt att breddas och förses med ytterligare körbanor. Han påpekade i sitt öppningstal att det bygga längre och inte räcker att enbart allt bredare autobahn. Logistiken har förändrats och fokusen måste riktas även på byggandet av, som han beskrev det, den digitala ”data- autobahn”. Endast så, ansåg Dobrindt, kan logistik och transport expandera ytterligare. Scandlines lanserar grön sjöfart Under Transport Logistics presenterade rederiet Scandline bolagets nya strategi för grön sjöfart och informerade även om nya säsongen med två miljösanerade fartyg. Scandlines är med 3 färjelinjer ett av Nordeuropas största rederier och trafikerar Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock. 2014 transporterade Scandlines 11,1 miljoner passagerare, 2,5 miljoner personbilar, 700 000 godsenheter och 50 000 bussar. Hårdare miljökrav, förnybara bränslen och andra energisparande lösningar gör branschen ”grönare”. Efter de skärpta utsläppsreglerna väljer många rederier olika tekniska lösningar och bränslen för att minska sjöfartens miljöpåverkan. Scandlines har installerat ett banbrytande, batteridrivet hybridsystem i båda fartygen, som har genomgått en förvandling till två nya moderna passagerarfärjor. I särskilt känsliga områden, som Östersjön och Nordsjön, sänks i år maxnivån av svavelutsläpp från 1,0 procent till 0,1 procent. Inom sjöfarten pågår därför en febril jakt på energisparande och miljövinnande lösningar. Sedan 2009 bör alla nybyggda fartyg ha ett så kallat ”green passport”. Det ska säkerställa att inredningen i fartyget är återvinningsbart och innehåller så lite skadliga ämnen som möjligt. Två representanter från Scandlines TOP-Managementteam, Morten HaurePetersen och Geralf Lefold, informerade om rederiets två nya färjor M/F Copenhagen och M/F Berlin. De två färjornas roder och bogpropeller Snabbare ryska tullprocedurer för utländska logistikföretag På mässan informerade också fraktlogistikföretaget Rhenus bland annat om lättnader ifråga om ryska tullregler, som avser att påskynda procedurerna vid gränsen. Allt tyder på att Rhenus Group, med en årlig omsättning på drygt 4 miljarder euro har lyckats med att övertyga ryska tullmyndigheter om smidigare och snabbare tullförfaranden. NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 25 har kontrollerats. Fartygsskrovet har inspekterats, rengjorts och målats. Samtliga sjöventiler har besiktigats och testats. Ballasttankarna har rengjorts. Elektriska paneler har sanerats eller blivit utbytta. M/F Berlin förväntas vara klar för drift som första färjan på sträckan mellan Gedser och Rostock under första halvan av 2015. De två nya färjorna, som mer än fördubblar rederiets nuvarande kapacitet, stärker, enligt rederiets representant, Scandlines Scandlines två miljösanerade färjor M/F Copenhagen och M/F Berlin. Ett banbrytande, batteridrivet hybridsystem har installerats i båda fartygen. Foto: Scandlines ställning som en konkurrenskraftig, effektiv och tillförlitlig korridor mellan Danmark och Tyskland.